Po południu 29 września wielozadaniowy samolot bojowy F-35B Lightning II zderzył się z latającą cysterną KC-130J Hercules. Pilot myśliwca bezpiecznie się katapultował, a Hercules lądował awaryjnie w terenie przygodnym. Oba samoloty należały do lotnictwa amerykańskiej piechoty morskiej. Wypadek wydarzył się w rejonie jeziora Salton Sea w południowej Kalifornii.

Dokładny przebieg wypadku nie jest jeszcze znany. Wiadomo jedynie, że oba samoloty się zetknęły, ale biorąc po uwagę rezultat, raczej nie mógł to być delikatny kontakt.

Pilot KC-130J numer 166765 należącego do eskadry VMGR-352 „Raiders” z MCAS Miramar, posługującego się znakiem wywoławczym RAIDER 50, zgłosił kontrolerom lotu sytuację awaryjną i powiedział, że ma tylko częściową kontrolę nad maszyną, a dwa silniki nie działają. Piloci Herculesa starali się dolecieć do lotniska Thermal na północnym brzegu jeziora, ale ostatecznie wylądowali na polu uprawnym. Samolot odniósł poważne uszkodzenia, ale nikomu nic się nie stało.

F-35B (znak wywoławczy VOLT 93) wystartował z bazy MCAS Yuma, ale nie wiadomo, do której eskadry należał. Po kolizji z latającą cysterną pilot nie nawiązał już łączności z kontrolerami ruchu lotniczego i od razu się katapultował. Według oficjalnego oświadczenia USMC został zabrany do szpitala. Po zderzeniu z ziemią samolot wywołał pożar, który został zaobserwowany przez pilotów innych samolotów przelatujących w pobliżu. Ogień został ugaszony przez lokalną straż pożarną i nie wyrządził szkód w mieniu na ziemi.

Przyczyny wypadku będzie badać powołana do tego komisja. Jest to drugi utracony w wypadku egzemplarz F-35B. Pierwszy rozbił się we wrześniu 2018 roku. Należał do eskadry szkoleniowej VMFAT-501 i rozbił się na terenie hrabstwa Beaufort.

W grudniu 2018 roku doszło do podobnego wypadku z udziałem dwóch samolotów należących do USMC. Wtedy F/A-18 Hornet zderzył się z KC-130J u wybrzeży Japonii. Operator uzbrojenia w Hornecie jako jedyny przeżył tamten wypadek.

Zobacz też: Wzrost eksportu niemieckiego uzbrojenia

(thedrive.com, mcasyuma.marines.mil)

USMC / Neysa Huertas Quinoses