Amerykański Departament Stanu wyraził zgodę na sprzedaż Słowacji czternastu samolotów wielozadaniowych F-16 w konfiguracji Block 70/72. Bratysława pozyska maszyny w ramach programu Foreign Military Sales za szacowaną sumę 2,91 miliarda dolarów.

Wraz z Viperami Słowacy kupią szesnaście radarów Northrop Grumman AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar, szesnaście silników General Electric F110 lub Pratt & Whitney F100, czternaście modułowych komputerów zarządzania misją (Modular Mission Computer), czternaście systemów transmisji danych Link-16 (MIDS-JTRS), czternaście celowników nahełmowych Joint Helmet Mounted Cueing System, zasobniki nawigacyjno-celownicze AN/AAQ-33 Sniper i szesnaście systemów nawigacji LN260 EGI Embedded GPS INS.

Oprócz tego kontrakt przewiduje sprzedaż uzbrojenia w postaci trzydziestu pocisków średniego zasięgu AIM-120C7, stu pocisków krótkiego zasięgu AIM-9X (plus dwunastu AIM-9X i dwóch AIM-120C7 w wersji ćwiczebnej nieodpalanej), zestawów konwersji bomb na uzbrojenie precyzyjne (GBU-12 Paveway II 5001b i JDAM), sześćdziesięciu wyrzutni rakiet LAU-129, a także 400 przeznaczonych do konwersji bomb rodziny Mk 80 i 400 zapalników FMU-152.

Poza tym Słowacy mają otrzymać zasobniki celownicze AN/AAQ-33, czujniki DSU-38A/B, układy identyfikacji swój/obcy, system planowania misji JMPS, czternaście systemów zarządzania walką elektroniczną Terma AN/ALQ-213 i szesnaście systemów walki radioelektronicznej AN/ALQ-211 AIDEWS oraz taką samą liczbę wyrzutni flar i dipoli AN/ALE-47.

Do sprzedawanego sprzętu Amerykanie dołączą symulator lotu, potrzebne oprogramowanie i wsparcie w zakresie obsługi i utrzymania floty tych myśliwców. Ponadto Słowacy otrzymają części zamienne, dokumentację techniczną, pomoc w zakresie integracji uzbrojenia oraz jego testów naziemnych i w locie.

Za realizację kontraktu będzie odpowiadał Lockheed Martin. Obecnie nie ma jakichkolwiek informacji o umowach offsetowych związanych ze sprzedażą. Bardzo możliwe jest, że Słowacja zażąda częściowego udziału przedsiębiorstw krajowego przemysłu obronnego. Wszelkie umowy określą negocjacje między kupującym a wykonawcą.

Pozyskanie Viperów ma na celu zastąpienie obecnie używanych przez słowackie wojska lotnicze samolotów MiG-29. Pierwsze maszyny tego typu trafiły do naszego południowego sąsiada jeszcze przed rozpadem Czechosłowacji. Słowacy mieli początkowo dziesięć samolotów, potem ich liczba wzrosła do dwudziestu czterech.

Mimo modernizacji MiG-i-29AS nie przystają do wymagań współczesnego pola walki. Już kilka lat temu Bratysława podjęła decyzję o kupnie nowych maszyn, które będą spełniać warunki dotyczące interoperacyjności maszyn należących do państw członkowskich Paktu Północnoatlantyckiego. Obecnie słowackie siły powietrzne mają do dyspozycji dwanaście MiG-ów-29.

Ministerstwo obrony Słowacji poinformowało, że ostateczną decyzje podejmie w czerwcu 2018 roku po szczegółowym przeanalizowaniu oferty dotyczących myśliwców F-16 i JAS 39 Gripen. Już wcześniej Słowacy zrezygnowali z pozyskania dodatkowych MiG-ów-29.

Zobacz też: Chorwacja kupi używane izraelskie F-16

(dsca.mil, defensenews.com)

US Air Force / Staff Sgt. Brandy Hansen