Duże i małe kłopoty myśliwca Lightning II zdają się nie mieć końca. Ledwie 21 czerwca, po jedenastodniowej przerwie, wznowiono loty F-35A 56. Skrzydła Myśliwskiego USAF-u z Luke AFB (zobacz: F-35A z Luke uziemione po awariach instalacji tlenowych), a już dzień później wstrzymano loty F-35B stacjonującej w Yumie, także w stanie Arizona, należącej do USMC eskadry VMFA-211.
Według informacji, którą otrzymał kalifornijski dziennik The San Diego Union–Tribune, dowódca 3. Skrzydła Lotnictwa Piechoty Morskiej (3rd MAW), generał dywizji Mark Wise, nakazał VMFA-211 czasowo zawiesić operacje lotnicze z powodu wystąpienia anomalii w działaniu programu serwisowego ALIS w wersji 2.0.2.
Jak głosi komunikat USMC, problemy z oprogramowaniem nie mają wpływu na bezpieczeństwo lotów ani osiągi maszyn, ALIS trzeba jednak naprawić przed wznowieniem operacji. Zakazem lotów nie zostały objęte należące do innych skrzydeł eskadry: VMFA-121 w Japonii i szkoleniowa VMFAT-501 w Karolinie Północnej.
ALIS, co jest skrótowcem od Autonomic Logistics Information System, jest bardzo zaawansowanym systemem diagnozującym stan techniczny maszyny i zamawiającym części zamienne na całym świecie, a zarazem jednym z głównych źródeł kontrowersji wokół F-35. Krytykowany bywa z powodu nadmiernej złożoności i awaryjności, a podejrzewany nawet o to, że może śledzić sojuszników Stanów Zjednoczonych używających F-35.
Gwoli uzupełnienia wcześniejszych informacji: przed wznowieniem lotów F-35A ustalono, że wszystkie pięć ostatnich przypadków niedotlenienia zaszło na wysokościach powyżej 7500 metrów. W związku z tym podejrzewa się, że sprawcą problemów może być nieprawidłowo działająca automatyka instalacji tlenowej, która dozuje pilotom ilość tlenu zbyt małą do oddychania w rozrzedzonym powietrzu.
Aktualizacja: Loty F-35B z VMFA-211 wznowiono. Także udział jednostki w ćwiczeniach Red Flag 17-3, które odbędą się w dniach od 10 do 28 lipca został potwierdzony.
(sandiegouniontribune.com, washingtonexaminer.com)