11 listopada w bazie lotniczej Tel Nof w centralnym Izraelu wylądował eksperymentalny F-35I Adir. Wcześniej maszyna bazowała w Newatim, ale to w Tel Nofie stacjonuje 5601. Eskadra „Manat”, czyli „Merkaz Nisuj Tisa” – Ośrodek Prób w Locie. Piloci sprawdzą współpracę samolotu z uzbrojeniem i wyposażeniem krajowej produkcji.
Samolot oznaczony numer seryjnym 924 jest pierwszą od czternastu lat maszyną, która trafia do 5601. Eskadry. Jest zarazem piętnastym Adirem, który zjechał z linii produkcyjnej w Fort Worth w Teksasie i był testowany w Stanach Zjednoczonych. Pomarańczowo-niebieskie oznaczenia i insygnia eskadry, a także dobrze widoczne oznaczenia przynależności państwowej czynią go jednym z bardziej kolorowych Lightningów na świecie.
– Dla personelu 5601. Eskadry przylot Adira stawia nowe wyzwania – powiedział generał brygady Oded Kohen, dowódca bazy Tel Nof, przemawiając podczas ceremonii przyjęcia nowego samolotu. – Nie wątpię, że dzięki swoim umiejętnościom i duchowi zawodowemu będziecie wiedzieć, co już udowodniliście w przeszłości: jak okiełznać możliwości Adira i poprowadzić siły powietrzne ku nowemu.
Welcome Home.
Today marks the start of a new era in our Flight Testing Center as the very first experimental „Adir” (F-35I) aircraft in the IAF arrived at Tel Nof AFB. Here are all of the details about the cutting-edge fighter jet 👉https://t.co/xHlPdRXEQl pic.twitter.com/dN4f7EeeHv
— Israeli Air Force (@IAFsite) November 11, 2020
Eksperymentalny F-35I jest maszyną unikatową – powstał na wyraźne życzenie Izraela, jest przystosowany do integracji uzbrojenia i wyposażenia pochodzącego z krajowych przedsiębiorstw. Będą one instalować własną awionikę i systemy łączności, ale również będą integrować i testować lokalne uzbrojenie. Rozpatruje się możliwość podwieszania wyprodukowanych w kraju pocisków powietrze–powietrze i bomb kierowanych Spice.
Na pokładzie pojawi się aparatura zapewniająca zdolności do prowadzenia wywiadu elektronicznego (ELINT), która dostarczą izraelskie przedsiębiorstwa. 924 pozwoli również na wgranie własnego oprogramowania do komputera, jednak już teraz pojawiają się wątpliwości, czy włączenie rodzimych systemów do F-35I będzie tak łatwe, jak w przypadku samolotów poprzednich generacji. Władze firm są jednak oszczędne w słowach na temat przyszłych ulepszeń.
Do Tel Nofu przybędą pracownicy Lockheeda Martina, aby przekazać instrukcje personelowi, gdyż tamtejsi piloci i technicy wiedzą, jak obsługiwać samolot, ale nie do końca radzą sobie z obsługą modelu eksperymentalnego. Wiedza ta jest niezbędna przed przystąpieniem do prób.
Nowa wersja F-35I ma być przystosowywana do przełamania rosyjskich systemów przeciwlotniczych i przeciwrakietowych S-400 Triumf. Ma służyć do ćwiczeń w prowadzeniu walki radioelektronicznej i ma być gotowa, aby poradzić sobie z mobilnym kompleksem Krasucha, który służy do zagłuszania radiolokatorów pokładowych lub systemów sterowania i naprowadzania uzbrojenia.
Izrael jest drugim krajem po Stanach Zjednoczonych, który otrzymał Lightningi II, i może wprowadzać własne modyfikacje. Chel ha-Awir jako pierwsze użyło samolotów w boju w 2018 roku. Od tamtego czasu izraelskie lotnictwo wojskowe wielokrotnie używało Adirów, w tym przeciwko irańskim celom w Syrii.
Zobacz też: Izrael powołał dowództwo do walki z Iranem
(thedrive.com, jpost.com)