Dowództwo lotniczych operacji specjalnych amerykańskich wojsk lądowych (US Army Special Operations Aviation Command) zamówiło dziewięć śmigłowców MH-47G Block II Chinook za 265 milionów dolarów. Tym samym w tej chwili Boeing ma zakontraktowane dwadzieścia cztery śmigłowce tego typu przeznaczone dla USASOAC. Pierwszy egzemplarz ma zostać dostarczony jeszcze w tym roku.

Jedną z najważniejszych cech maszyn po modyfikacji Block II są nowe kompozytowe łopaty wirników – Advanced Chinook Rotor Blades – które zwiększają udźwig Chinooka o 680 kilogramów.

Wyposażona w silniki Honeywell T55-GA-715 maszyna jest zdolna unieść dziesięciotonowy ładunek nawet przy potrzebie wykonania zawisu na wysokości od 1200 do 1800 metrów nad poziomem morza w temperaturze 35 stopni Celsjusza. Dane te odnoszą się do wersji transportowej, a MH-47G przeznaczony do wsparcia operacji specjalnych ma zamontowane dodatkowe wyposażenie specjalistyczne, więc jego zdolności transportowe są nieco mniejsze.

Chinooki w wersji MH-47G mają większe zbiorniki paliwa (dwukrotnie większe niż CH-47F) plus instalację do tankowania w powietrzu, DAFCS, czyli cyfrowy system kontroli lotu, i wyposażenie do walki radioelektronicznej. Głównym użytkownikiem tych śmigłowców jest 160. Pułk Lotnictwa Operacji Specjalnych „Night Stalkers”.

Zobacz też: Sąd wojskowy dla dwóch żołnierzy SAS-u

(flightglobal.com)

US Army / Maj. Daniel Hill