W czasie targów ILA 2018 przedstawiciele koncernów Dassault i Airbus ogłosili zawarcie porozumienia, którego celem jest budowa nowego europejskiego myśliwca. Future Combat Air System (FCAS) ma zastąpić Eurofightery i Rafale’e.

Umowa podpisana przez Erica Trappiera z Dassaulta i Dirka Hokego z Airbusa jest określana jako fundamentalne porozumienie gospodarcze mające zapewnić niezależność europejskiego przemysłu lotniczego i zagwarantować utrzymanie się zaangażowanych w projekt firm w światowej czołówce pod względem zastosowania zaawansowanych technologii.

Zgodnie z deklaracją oba koncerny mają współpracować ze sobą w sposób jak najbardziej pragmatyczny i efektywny. Harmonogram prac zakłada opracowanie demonstratora do 2025 roku. Chociaż termin pokrywa się z planowanym wycofywaniem Tornad z Luftwaffe, FCAS nie ma być ich bezpośrednim następcą. W okolicy 2040 roku będzie miał zastąpić francuskiego Rafale’a i międzynarodowego Eurofightera. Pierwsze prace studyjne powinny rozpocząć się jeszcze w tym roku.

FCAS ma być systemem systemów, zawierającym w sobie wiele połączonych elementów działających razem. W jego skład będzie wchodził nowy myśliwiec współdziałający z samolotami bezzałogowymi klasy MALE, myśliwcami czwartej i piątej generacji, które będą pozostawały w służbie po 2040 roku, pociskami manewrującymi i mniejszymi dronami działającym w roju.

Całość ma być połączona z zewnętrznymi sieciami obejmującymi między innymi samoloty kierowania misjami (odpowiedniki AWACS-ów, JSTARS-ów itp.), satelitami, siecią NATO oraz sieciami wojsk lądowych i marynarki wojennej.

Zobacz też: Brexit poważnym zagrożeniem dla programu FCAS

(aircosmosinternational.com)

Dassault