Chociaż broń laserowa nawet jeszcze nie weszła do uzbrojenia na szeroką skalę i znany jest tylko jeden przypadek jej wykorzystania bojowego, amerykańska agencja zaawansowanych badań wojskowych DARPA rozpoczęła już poszukiwania metod obrony przed bronią wiązkową. W skierowanym do przemysłu ogłoszeniu DARPA informuje, że jest zainteresowana urządzeniami do obrony przed bronią laserową, które mogą być zamontowane na samolotach, pojazdach lądowych i okrętach wojennych.

Zgodnie z zamysłem urządzenie obronne powinno samo wykryć atak, dokonać geolokalizacji emitera i zakłócić atak. Wszystko powinno się rozegrać w ciągu milisekund od rozpoczęcia ataku laserem. Idealnie byłoby, gdyby zaproponowane urządzenia były w stanie realizować wszystkie trzy funkcje jednocześnie, ale rozumiejąc złożoność zagadnienia, DARPA jest zainteresowana również rozwiązaniami pozwalającymi poradzić sobie jedynie z dwoma lub nawet jednym z wymienionych problemów.

DARPA spodziewa się dalszego rozwoju laserów w wojsku poprzez rozpowszechnianie technologii stosowanych w pierwszej kolejności w przemyśle. Moc laserów rośnie ze względu na wymagania ze strony przemysłowych maszyn tnących, a także środków telekomunikacyjnych dalekiego zasięgu. Kwestią czasu jest, kiedy lasery będą w stanie niszczyć duże samoloty i pojazdy czy ranić lub zabijać żołnierzy. DARPA spodziewa się, że potencjalni główni przeciwnicy Stanów Zjednoczonych rozpoczną wprowadzanie do uzbrojenia laserów wysokiej mocy w ciągu dwudziestu lat.

Agencja jest zainteresowana rozwiązaniami na trzecim etapie rozwoju technologicznego. Oznacza to, że proponowane urządzania mogą być dopiero na początkowym etapie rozwoju, po analizach teoretycznych, pracach laboratoryjnych i z wykonanym wstępnym modelem koncepcyjnym. Ze szczególnym zainteresowaniem agencja czeka na urządzenia, które pozwolą zablokować atak laserowy jeszcze przed jego rozpoczęciem (pre-fire system). Ponadto poszukiwane są koncepcje całych platform mobilnych (samolotów, pojazdów lądowych i okrętów wojennych), które będą dystrybuowały wśród wszystkich innych pojazdów informacje o potencjalnym lub nadchodzącym ataku laserowym.

Zobacz też: USAF czeka na oferty w sprawie laserów bojowych

(flightglobal.com)

US Navy / John F. Williams