Agencja zaopatrzenia i logistyki duńskiego ministerstwa obrony wydała oświadczenie, w którym poinformowała, że żołnierze duńskich wojsk lądowych będą używać lekkich pojazdów opancerzonych Eagle V. 36 sztuk trafi do odbiorcy w kilku transzach, licząc od drugiego kwartału 2018 roku do kwietnia 2019 roku.

Przetarg na pojazd dla duńskich wojsk lądowych wystartował w listopadzie roku 2015. W lutym ubiegłego roku do dalszego postępowania zakwalifikowano pięciu oferentów: General Dynamics Force Protection Europe (Ocelot), General Dynamics European Land Systems MOWAG (Eagle V), Nexter Systems (Aravis), Oshkosh Defense (M-ATV) i Otokar (Cobra i Cobra II).

Eagle V to lekki opancerzony pojazd taktyczny w układzie 4×4 produkowany przez General Dynamics European Land Systems. Ma wysokość 2,38 metra, szerokość 2,2 metra, długość zaś – 5,4 metra. Na pokład może zabrać pięciu żołnierzy.

Dostępny jest w kilkunastu wariantach specjalistycznych i ma właściwości zbliżone do pojazdów klasy MRAP. Na bezpieczeństwo załogi wpływa kilka niezależnych czynników. Są nimi przede wszystkim poziom ochrony 3b/4a przed eksplozją min i ochrona balistyczna na poziomie 3 według Stanag 4569. Konstrukcja pojazdu zabezpiecza załogę przed wybuchem min o sile do ośmiu kilogramów trotylu.

Poza tym w pojeździe zamontowano urządzenie filtrowentylacyjne pozwalające przetrwać żołnierzom w terenie skażonym. Wnętrze pojazdu zabezpiecza przed użyciem gazów bojowych. Załoga po przekręceniu zaworu znajdującego się wewnątrz kabiny korzysta z powietrza zasysanego ze środka, które jest następnie filtrowane. Kolejnym jest automatyczny system przeciwpożarowy kabiny i przedziału silnika.

Obszerne wnętrze kabiny pozwala na montaż rozbudowanych systemów elektronicznych. Dodatkowe wyposażenie to: klimatyzacja, ogrzewane lusterka, kuloodporne szyby, kamera cofania i komputer pokładowy – system informacji pojazdu.

Pojazd przystosowano do obsługiwania wieżyczek z uzbrojeniem w postaci lekkich i ciężkich karabinów maszynowych kalibru 7,62 lub 12,7 milimetra albo automatycznych granatników kalibru 40 milimetrów.

Eagle V jest również jedną z propozycji dla polskich wojsk lądowych i wojsk specjalnych w programie pojazdów wielozadaniowych z możliwością produkcji w całości w Polsce. W 2015 roku testowane były w naszym kraju: w lutym pokazy dynamiczne odbywały się na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku, zaś w lipcu Eagle’a V testowali żołnierze Wojsk Specjalnych.

Zobacz też: Duńczycy odebrali pierwsze Piranhe V

(armyrecognition.com)

Andrzej Pawłowski, konflikty.pl