Dowództwo Wojskowe Sinciangu chińskich wojsk lądowych poinformowało pod koniec stycznia o odbiorze kolejnej partii czołgów lekkich typu 15. Z materiału filmowego opublikowanego przez Weihutang, filię China Central Television zajmującą się sprawami wojskowymi, wynika, że pancerniacy otrzymali co najmniej dziesięć egzemplarzy. Czołgi lekkie typu 15 po raz pierwszy trafiły do pułku w Sinciangu.

Przekazane wozy są wyposażone w silniki, w których zastosowano metodę docierania (honowania) powierzchni typu plateau (szlif krzyżowy) w cylindrach silników spalinowych. Tę czynność można wykonać zarówno na etapie produkcji, jak i przy regeneracji. Zaletą takiego rozwiązania jest skrócenie czasu docierania silnika i szybsze przejście do normalnego używania.

Dodatkowym wyposażeniem czołgów są urządzenia do wytwarzania tlenu, które pomogą w efektywnej walce na dużych wysokościach, zwłaszcza na granicy z Indiami czy w Tybecie. Chińskie dowództwo ocenia, że właściwe zaopatrzenie załóg czołgów w tlen jest niezbędne do zapewnienia efektywnej walki na wysokości ponad 4300 metrów nad poziomem morza. Dzięki temu – niemal natychmiast po przyjęciu na wyposażenie – możliwe stało się skierowanie czołgów do ćwiczeń adaptacyjnych. Załogi udały się w teren, aby sprawdzić, jak spiszą się czołgi w rejonie, w którym może przyjść im walczyć z przeciwnikiem.



Razem z czołgami do Sinciangu trafiły kołowe transportery opancerzone ZBL-09 w wersji wozu ewakuacji medycznej. Chińczycy również w tym przypadku nie pochwalili się liczbą dostarczonych pojazdów. Eksportową wersję oznaczoną VN-1 w wersji kołowego bojowego wozu piechoty sprzedano Gabonowi. Wozy te uzbrojono w armatę automatyczną kalibru 30 milimetrów i sprzężony karabin maszynowy kalibru 7,62 milimetra.

Rosnąca ilość sprzętu pancernego

We wrześniu Dowództwo Teatru Południowego Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej ujawniło dostawę bliżej niesprecyzowanej liczby czołgów typu 15 do 32. Mieszanej Brygady Górskiej wchodzącej w skład 75. Grupy Armijnej z dowództwem w Kunmingu. Nie ma nic zaskakującego w tym, że chińskie dowództwo coraz częściej nalega na wprowadzanie do służby czołgów, które w rejonach wysokogórskich są bardziej mobilne w porównaniu z typami 96 i 99.

Typ 15 zaprojektowano w szczególności z myślą o działaniu w trudnym terenie, w którym nie ma wystarczającej infrastruktury drogowej. Cechują się więc mniejszym naciskiem na podłoże. Próby przechodziły w Tybecie i niewątpliwie skierowanie ich do oddziałów stacjonujących w górzystym Junnanie nie jest przypadkiem. Przekazywanie pojazdów zbiegło się wówczas z zaostrzeniem sytuacji na granicy z Indiami. Obecnie pododdziały obu dowództw wojskowych na zachodniej granicy wyposażono w czołgi tego typu.



Większość terytorium Chińskiej Republiki Ludowej stanowią góry, płaskowyże i pustynie charakteryzujące się słaba siecią dróg i mostów, które mogą być niezdolne, aby wytrzymać ciężar czołgów podstawowych. Niezbędne jest więc stawianie na czołgi lekkie, choć przy masie (zależnej od stopnia opancerzenia) 33–36 ton czołgi typu 15 określane są mianem „lekkiego czołgu podstawowego”. Dowództwo Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej cały czas przywiązuje dużą uwagę do czołgów lekkich i zapowiada, że wkrótce pancerniacy otrzymają kolejne dostawy, choć unika podawania liczb.

Czołg lekki typu 15

Pojazd zaprezentowano pierwszy raz podczas salonu lotniczego w Zhuhai w listopadzie 2016 roku. Była to wersja eksportowa oznaczona VT-5. Jej długość to 9,2 metra, szerokość – 3,3 metra, wysokość (bez modułu uzbrojenia) – 2,5 metra. Załoga składa się z trzech żołnierzy: kierowcy, dowódcy i działonowego. W czołgu zainstalowano silnik 8W150 o mocy 1000 koni mechanicznych, który pozwala na poruszanie się z prędkością 70 kilometrów na godzinę na drogach utwardzonych i 35–40 kilometrów na godzinę w terenie. Z pełnym zapasem paliwa zdolny jest pokonać około 450 kilometrów.



Uzbrojenie główne stanowi gwintowana armata kalibru 105 milimetrów o donośności 3 tysięcy metrów. Na wieży zamontowano także zdalnie sterowany moduł z ciężkim karabinem maszynowym kalibru 12,7 milimetra. W przyszłości ma być również wyposażony w aktywny system ochrony pojazdu, ale obecnie brak jest szczegółowych informacji na ten temat.

Po raz pierwszy czołgi typu 15 testowano w Regionie Autonomicznym Mongolii Wewnętrznej w sierpniu 2017 roku, a do służby w chińskich wojskach lądowych weszły w grudniu 2018 roku. W styczniu 2020 roku trafiły do pododdziałów w Tybetańskim Regionie Autonomicznym.

W lutym ubiegłego roku przeprowadzono ciekawe testy systemu kierowania ogniem i stabilizacji armaty. W wylocie lufy umieszczono pocisk kalibru 30 milimetrów o masie 400 gramów. Z tak ułożonym pociskiem załoga wykonywała manewry po nierównym terenie, jeżdżąc z prędkością nawet 40 kilometrów na godzinę. Pocisk cały czas znajdował się w tym samym miejscu.

Zobacz też: Dodatkowe F-16 dla Bułgarii i Rumunii

(janes.com, defenseworld.net, globaltimes.cn)

u/RefrigerRaider / Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 via Wikimedia Commons