Airbus Defence & Space może zaliczyć koniec roku na plus. W ubiegłym tygodniu podpisano umowę na dostawę samolotu transportowego C295 do Burkina Faso, a dzisiaj opublikowano komunikat, że samoloty tego samego typu zamówiły również Czechy i Irlandia.

Czechy podpisały umowę na dostawę dwóch nowych samolotów w najnowszej konfiguracji z wingletami. Ponadto maszyny będące w uzbrojeniu czeskich sił powietrznych przejdą modernizację. Nowe samoloty mają być dostarczone w połowie 2021 roku. Razem z pakietem części zamiennych i wsparciem technicznym Czesi zapłacą 2,34 miliarda koron. Zakup nowych samolotów pozwoli na wycofanie w 2020 roku dwóch czterdziestoletnich Jaków-40 wykorzystywanych do przewożenia ważnych osób.

Modernizacja, która zostanie przeprowadzona na samolotach już będących w użyciu, pozwoli na ich doprowadzenie do najnowszej konfiguracji. Unowocześnione będzie wyposażenie radiowe, nawigacyjne i awioniczne. Ponadto na pokładzie zostaną zamontowane po raz pierwszy urządzenia do łączności satelitarnej. Modernizacja czeskich samolotów ma się zakończyć w 2021 roku i będzie kosztowała 436 milionów koron.

Irlandia również zamówiła dwa egzemplarze C295. Zastąpią one CN235 pozostające w służbie od 1994 roku. Maszyny przeznaczone dla Irlandzkiego Korpusu Lotniczego będą dostarczone w 2023 roku w konfiguracji morskiego samolotu patrolowego i dozoru rybołówstwa. Na pokładzie znajdzie się między innymi elektrooptyczna głowica obserwacyjna i zintegrowany system taktyczny. Ponadto samoloty będą mogły realizować zadania transportowe, ratunkowe i ewakuacji medycznej.

Samoloty przeznaczone dla Irlandii będą wyposażone w pakiet awioniki Collins Aerospace Pro Line Fusion, który opracowano dla C295 przy okazji przetargu na samolot poszukiwawczo-ratunkowy dla Kanady. Dwa samoloty będą kosztowały 222 miliony euro, a część tej sumy będzie pochodziła z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego Unii Europejskiej.

Zobacz też: Niemieckie NH90 uziemione

(flightglobal.com)

materiały prasowe Airbusa