PT Pindad poinformował, że w najbliższym czasie zostaną podpisane dwa kontrakty na eksport czołgów średnich Harimau Hitam (Czarny Tygrys), bardziej znanych pod marketingową nazwą Modern Medium Weight Tank (MMWT). Czołgi te w łącznej liczbie do około 100 egzemplarzy mają trafić na wyposażenie filipińskich i bangladeskich wojsk lądowych.

W tym celu Pindad ma wysłać w październiku pojedyncze wozy na pokazy demonstracyjne, co jest wymagane do podpisania kontraktów z obydwoma państwami. Pojazdy, które trafią na wyposażenie sił zbrojnych Bangladeszu i Filipin, nie będą się prawdopodobnie różnić się od wersji prezentowanej dla wojsk lądowych Indonezji. Oznacza to, że eksportowy MMWT będzie oparty na zmodyfikowanym podwoziu Kaplana, które charakteryzuje się przede wszystkim przeniesieniem przedziału napędowego do tyłu pojazdu oraz zastosowaniem łatwo wymiennych modułów opancerzenia przedniego i bocznego.

Uzbrojenie czołgu za to będzie zamontowane w modułowej wieży Cockerilla, pochodzącej z Serii 3000. W przypadku pojazdu dla Indonezji zastosowano klasyczną armatę gwintowaną kalibru 105 milimetrów i czołgowy karabin maszynowy FN MAG kalibru 7,62 milimetra. Konstrukcja wieży pozwala jednak również na zastosowanie armaty czołgowej kalibru 90 milimetrów lub armat automatycznych z rodziny Bushmaster II.

Najciekawszy w tym wszystkim jest jednak ujawniony polski wątek dotyczący czołgu Harimau Hitam.

Windu Paramata, główny konstruktor czołgu ze strony Pindadu, wspomniał o pracach polskiego przemysłu zbrojeniowego nad czołgiem lekkim. Nie wiadomo jednak, czy to była jego luźna wzmianka, czy też Anders (od którego premiery minęło już osiem lat) był wcześniej rozważany w Indonezji pod kątem pozyskania licencji na jego produkcję w zakładach w Bandungu. Finalnie Anders nie doczekał się postaci gotowego prototypu, co mogło być przyczyną odrzucenia potencjalnej oferty przez Indonezję.

Jak już wiadomo, ostatecznie w roku 2014 Pindad nawiązał współpracę z tureckim FNSS w sprawie produkcji czołgu średniego i podzielił się potencjalnym rynkiem eksportowym. Marketing Pindada zostanie skierowany w stronę państw Azji Południowo-Wschodniej i z basenu Oceanu Spokojnego, zaś Turcy mają się zająć ofertą przeznaczoną dla państw afrykańskich. Nagrodą pocieszenia dla Polskiej Grupy Zbrojeniowej może być to, że w standardowym wyposażeniu Harimau Hitam prawdopodobnie się znajdzie system samoobrony pojazdu OBRA-3. Zainstalowano go na prototypowym egzemplarzu, który indonezyjskie wojska lądowe poddały testom poligonowym pod koniec sierpnia.

Nie wiadomo wciąż, ile egzemplarzy „Czarnego Tygrysa” zamówi Indonezja, lecz miejscowe źródła wspominają nieoficjalnie o planach zakupu czołgów dla pojedynczego batalionu – czterdziestu czterech pojazdów. Rywalem dla większego zamówienia może być najnowszy 2S25 Sprut-SDM1, który według informacji ze stron rosyjskiej i indonezyjskiej ma być zamówiony „w niedalekiej przyszłości” na potrzeby Batalionu Kawalerii Pancernej Korpusu Piechoty Morskiej (BTKKM).

Zobacz też: Filipiny rozbudują lotnictwo szturmowe

(hurriyetdailynews.com)

Government of Indonesia, domena publiczna