Przetarg na zakup czterech korwet wielozadaniowych dla rumuńskiej marynarki miał zostać rozstrzygnięty 12 stycznia. Tymczasem tamtejszy resort obrony poinformował o zawieszeniu postępowania z powodu podejrzeń o naruszenia prawa przy wyborze najlepszej oferty.
Wniosek ten został podyktowany rozpoczęciem przewodu sądowego w Sądzie Apelacyjnym w Konstancy na wniosek jednego ze uczestników przetargu, Șantierul Naval Constanța, który we współpracy z francuskim koncernem Naval Group oferował w przetargu korwety typu Gowind 2500 (na zdjęciu). Zawiadomienie zostało złożone przez oferenta 17 października zeszłego roku, czyli sześć dni przed pierwotnym terminem rozstrzygnięcia przetargu. Pierwszą rozprawę zaplanowano na 16 stycznia tego roku.
Wcześniej pośrednio zdementowano już plotki o braku środków finansowych na zakup nowych okrętów poprzez umieszczenie programu zakupu korwet w nowym planie modernizacji technicznej rumuńskich sił zbrojnych na lata 2019–2028. Zarezerwowane środki finansowe na ten cel wynoszą 1,6 miliarda euro. Poza korwetami w tym czasie mają zostać zamówione cztery nowe niszczyciele min, które zajmą miejsce trałowców typu Musca.
Nowe korwety mają zastąpić w stosunku 1 do 1 eksploatowane od lat 80. korwety zwalczania okrętów podwodnych typów Amiral Petre Bărbuneanu i Contraamiral Eustațiu Sebastian (oznaczenia NATO: Tetal-I i Tetal II). Przy wyborze okrętów skupiono się na poprawie zdolności ZOP. Dlatego też postawiono wymóg obecności hangaru i możliwości przyjmowania śmigłowców o masie do dziesięciu ton. Jednocześnie nowe jednostki mają dysponować silniejszą obroną przeciwlotniczą (wyrzutnia na co najmniej szesnaście pocisków krótkiego zasięgu) oraz – w przeciwieństwie do swoich poprzedników – być zdolne do zwalczania celów nawodnych i lądowych z wykorzystaniem pocisków przeciwokrętowych.
Ponadto oprócz zbudowania nowych okrętów zwycięzca przetargu miał zmodernizować obecnie eksploatowane w Rumunii pobrytyjskie fregaty typu 22R.
Poza wspomnianym wcześniej Gowindem w przetargu wystartował holenderski Damen, oferujący korwetę SIGMA 10514, i włoski koncern Fincantieri, w którego ofercie znalazła się korweta typu Abu Dhabi Enhanced. Zgodnie z nieoficjalnymi informacjami najtańszą ofertę przedstawili Francuzi, oferujący cztery Gowindy w cenie 1,2 miliarda euro. Damen miał oferował korwety SIGMA za 1,25 miliarda euro, zaś włoska oferta miała kosztować 1,34 miliarda euro.
Zobacz też: Rumunia planuje pozyskać okręt podwodny
(hotnews.ro)