O świcie 6 maja 2020 roku lotniskowiec lekki Cavour wyszedł ze stoczni marynarki wojennej (Arsenale Militare Marittimo) w Tarencie w południowych Włoszech. Można to uznać za formalne zakończenie jego remontu i modernizacji oraz rozpoczęcie prób morskich. Najważniejszą informacją jest jednak przystosowanie okrętu do przyjmowania samolotów wielozadaniowych F-35B Lightning II.
Lotniskowiec opuścił dok „Edgardo Ferrarti” w listopadzie 2019 roku, ale nie był to koniec prac na okręcie. Po wyjściu z suchego doku skupiono się na pokładzie lotniczym, aby był on zdolny do wytrzymania silnych obciążeń cieplno-mechanicznych podczas startów i lądowań samolotów F-35B Lightning II. Szacuje się, że do tej pory wykonano niemal 90% prac. Pozostałe odbywać się będą w bazie Mar Grande.
Obecnie Cavour przechodzi badania techniczne, zaś jeszcze w tym roku przejdzie próby i szkolenia załogi u wschodnich wybrzeży Stanów Zjednoczonych. Będą one zbliżone do tych, które wykonywał lotniskowiec HMS Queen Elizabeth jesienią 2018 roku. Obejmować będą wykonywanie dużej liczby startów i lądowań, planowanie lotów i uzbrajanie maszyn za pomocą okrętowych systemów obsługi uzbrojenia. Później załoga wykona szereg ćwiczeń bojowych i przeprowadzi operacje o różnych scenariuszach.
Ten etap prób pozwoli uzyskać wstępną gotowość operacyjną do współpracy ze skrzydłem lotniczym złożonym z piętnastu Lightningów, które trafią do Marina Militare. Podobna liczbę zamówiły włoskie siły powietrzne, do których trafi też sześćdziesiąt F-35A.
Lotniskowiec Cavour wszedł do Arsenale Militare Marittimo w grudniu 2018 roku, zaś w suchym doku znalazł się w lipcu 2019 roku. Głównym założeniem było dostosowanie go do startów i lądowań F-35B, które szykowane są jako następcy leciwych AV-8B Harrierów we włoskiej flocie. Za wykonywanie prac odpowiadała Marina Militare, stocznia Fincantieri i koncern Leonardo. Drugą jednostką, z której mają startować F-35, jest okręt desantowy-dok z ciągłym pokładem lotniczym Trieste, zwodowany w maju 2019 roku w stoczni Fincantieri w Castellammare di Stabia.
Zobacz też: F-35 naddźwiękowe tylko przez minutę
(navalnews.com)