11 grudnia w stoczni Itaguaí Construções Navais w Rio de Janeiro zwodowano okręt podwodny Humaitá (S 41) typu Scorpène. Jest to drugi okręt tego typu budowany dla brazylijskiej marynarki wojennej, klasyfikowany tam jednocześnie jako typ Riachuelo). Okręt będzie wyposażany i uzbrajany, aby na początku 2021 roku rozpocząć próby morskie. W tym samym dniu poinformowano o zakończeniu integracji elementów kadłuba trzeciego okrętu, Tonelero (S 42), którego wodowanie zaplanowano na 2021 roku.
Próby morskie przechodzi pierwsza jednostka tego typoszeregu. Riachuelo (S 40) – zwodowany dwa lata temu – od 12 sierpnia przechodzi próby morskie i jest o krok od przyjęcia do służby. Pierwsze informacje mówiły, że do floty podwodnej dołączy już w październiku, ale okazało się to nierealne.
Obecnie Marinha do Brasil ma go otrzymać w połowie przyszłego roku. W nocy 28 listopada załoga wykonała pierwsze samodzielne zanurzenie w Zatoce Sepetiba. Czwarty okręt – Angostura (S 43) – jest w fazie konstrukcji i suchy dok opuści nie wcześniej niż w 2022 roku.
Konstrukcja jednostek typu Scorpène stanowi istotną część ambitnych planów Marinha do Brasil. Do połowy wieku brazylijska flota podwodna będzie mieć piętnaście okrętów podwodnych z napędem konwencjonalnym i sześć jednostek atomowych.
– Marinha lança ao mar o submarino Humaitá no Rio de Janeiro. // https://t.co/o5bqHssbXe pic.twitter.com/AMSPa9ELmr
— Nelson Carvalheira (@N_Carvalheira) December 12, 2020
Wszystkie powstają w ramach programu PROSUB (PROgrama de SUBmarinos), którym kieruje Itaguaí Construções Navais, spółka joint-venture francuskiej stoczni DCNS i lokalnej Odebrecht Defesa e Tecnologia. Wartość umowy podpisanej w 2009 roku wynosi 9,9 miliarda dolarów. W ramach programu PROSUB powstanie też pierwszy brazylijski okręt podwodny z napędem atomowym: Almirante Álvaro Alberto (SN10). Brazylijczycy liczą na to, że wszystkie okręty z napędem konwencjonalnym znajdą się w linii w latach 2021–2023.
A imagem aérea mostra, na plataforma do elevador de navios do Complexo, o Submarino “HUMAITÁ”, o segundo do PROSUB, que vai ser batizado e lançado ao mar durante esta cerimônia. #Submarino #Humaitá #MarinhadoBrasil #PROSUB #DiaDoMarinheiro pic.twitter.com/GqYidsTHao
— Marinha do Brasil (@marmilbr) December 11, 2020
Zainteresowanie pozyskaniem okrętów typu Scorpène wyraziły Filipiny w lipcu 2019 roku, zaś kilka miesięcy później przyznano, że spełniają one wszystkie wymagania tamtejszej floty podwodnej. 13 stycznia dziennik La Tribune poinformował o toczących się rozmowach międzyministerialnych w sprawie zakupu czterech okrętów w wariancie tożsamym z brazylijskim. Obecnie mówi się, że Filipiny chcą jeden okręt więcej.
Scorpène’y znalazły się też na sporządzonej przez indyjskie ministerstwo obrony krótkiej liście w poważnie już opóźnionym programie pozyskania okrętów podwodnych projektu P75(I). Rywalizować będą z rosyjskim biurem konstrukcyjnym Rubin oferującym typ Amur 1650, Navantią z okrętem podwodnym S-80, Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering z okrętami KSS-III oraz ThyssenKrupp Marine Systems z okrętami typu 214.
Zobacz też: Chiny upamiętniają wojnę koreańską
(navaltoday.com, defenseworld.net)