Brazylijska marynarka wojenna odebrała pierwszego, zmodernizowanego przez Embraera, A-4 Skyhawk, który po modyfikacjach dostał oznaczenie A-4BR. Po modernizacji życie samolotów ma być wydłużone do 2028 roku.

Jednomiejscowe samoloty oznaczone do tej pory AF-1 będą nosiły oznaczenie AF-1B, a dwumiejscowe AF-1B zmienią się w AF-1C. Modernizację przejdzie dziewięć maszyn jednomiejscowych i trzy dwumiejscowe. Wszystkie służyć będą w morskiej eskadrze myśliwskiej stacjonującej w São Pedro da Aldeia.

Głównym wykonawcą prac jest Embraer wspomagany przez AEL Sistemas – spółkę zależną od izraelskiego Elbita. Ta druga odpowiada za „szklany kokpit”, który zastąpi przyrządy analogowe. Ponadto kokpit zostanie zbudowany według koncepcji HOTAS, a do dyspozycji pilota będą dwa kolorowe wyświetlacze wielofunkcyjne i nowy HUD. Poza tym modyfikacja obejmuje przegląd i wzmocnienie konstrukcji samolotu, wielozadaniowy radar Elta EL/M-2032, urządzenie ostrzegające przed opromieniowaniem (RWR), dodatkowe radio VHF, system wymiany danych, pokładową wytwornicę tlenu oraz system nawigacji TACAN.

Brazylijskie Skyhawki oryginalnie były zbudowane dla Kuwejtu jako A-4KU, a ich dostawy zakończyły się w 1978 roku. Pozostające w służbie dwadzieścia trzy maszyny zostały kupione przez Brazylię w 1997 roku.

(janes.com, fot. Maciej Hypś, konfilkty.pl)