Australijskie ministerstwo obrony ogłosiło 14 marca, że zwycięzcą programu Land 400 Phase 2 został kołowy transporter opancerzony Boxer, produkowany przez niemieckiego Rheinmetalla. Decyzja australijskiego rządu ma nie tylko międzynarodowe, ale również lokalne implikacje. Wiąże się bowiem z umiejscowieniem produkcji na obszarze jednego z australijskich stanów.

Wygrana niemieckiego przedsiębiorstwa oznacza, że linia montażowa będzie mieścić się w zakładach Milvehcoe w Ipswich w stanie Queensland. Uważa się, że decyzja częściowo podyktowana była chęcią wzmocnienia tamtejszego przemysłu, gdyż w stanie Wiktoria będą powstawać okręty patrolowe.

Premier Australii Malcolm Turnbull w przemówieniu w Brisbane podkreślił, że wybór Boxera jest efektem trzyletniego procesu i jest decyzją przemyślaną. Niemiecki koncern w pokonanym polu pozostawił konsorcjum Patria–BAE Systems Australia z kołowym bojowym wozem rozpoznawczym AMV35. Podjęcie ostatecznej decyzji poprzedziły prowadzone od 2016 roku testy obu platform w warunkach lokalnych.

W ramach kontraktu powstanie 225 Boxerów. Pierwsza partia dwudziestu pięciu pojazdów trafi do odbiorcy z Niemiec, pozostałe zaś powstaną na licencji w Ipswich. Boxer w konfiguracji dla Australii (na zdjęciu) wyposażony jest w dwuosobową wieżę Lance z armatą kalibru 30 milimetrów, która stosowana jest także w gąsienicowych Lynksach.

Australijskie siły zbrojne staną się czwartym użytkownikiem wozów tego typu. Wcześniej kupiły je Holandia, Republika Federalna Niemiec i Litwa. Ponadto w lutym na niemiecki produkt zdecydowała się Słowenia. Zainteresowana tymi pojazdami jest również Wielka Brytania.

Zobacz też: Australia planuje modernizację czołgów M1A1

(canberratimes.com.au, defenceconnect.com.au)

Graham Robson-Parker, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International