Koncerny Boeing i Embraer potwierdziły w czwartek 21 grudnia informacje o trwających rozmowach w sprawie przejęcia brazylijskiego przedsiębiorstwa przez giganta lotniczego ze Stanów Zjednoczonych. Obecnie oba podmioty oczekują na zgodę rządu brazylijskiego, który pomimo problemów finansowych Embraera nie jest przychylnie nastawiony do tej operacji. Brazylijski prezydent Michel Temer w wywiadzie dla Folha de São Paulo powiedział, że jest otwarty na układ tylko, jeżeli Boeing nie otrzyma pełnej kontroli nad Embraerem.

Według Wall Street Journal przejęcie ma dać Embraerowi dodatkowe 3,7 miliarda dolarów wartości na giełdzie. Pomimo wykupienia przez Amerykanów założona w 1969 roku brazylijska firma miałaby zachować swoją nazwę.

Dla Boeinga transakcja oznacza rozszerzenie oferty na rynku zbrojeniowym o nowe produkty, takie jak KC-390 (na zdjęciu) i Super Tucano. Embraer produkuje również samoloty komunikacyjne. Na tym polu zajmuje trzecie miejsce na świecie, za Airbusem i właśnie Boeingiem. W ubiegłym roku dostarczył klientom w sumie 225 samolotów odrzutowych.

Amerykański koncern w tym roku dokonał już jednego dużego przejęcia. W październiku wchłonął przedsiębiorstwo Aurora Flight Sciences, które zajmuje się produkcją bezzałogowych aparatów latających.

Zobacz też: Stare fregaty i okręty desantowe Royal Navy dla Brazylii i Chile?

(wsj.com, folha.uol.com.br, flightglobal.com)

Força Aérea Brasileira