Według informacji uzyskanych dziś przez IHS Jane’s Bell Helicopter planuje zawrzeć w najbliższych miesiącach kontrakty na eksport śmigłowców wielozadaniowych UH-1Y Venom i uderzeniowych AH-1Z Viper (na zdjęciu). Richard Harris, dyrektor do spraw rozwoju międzynarodowego marketingu wojskowego, przyznał podczas seulskich targów ADEX, że zoptymalizowane pod kątem działania z pokładów okrętów maszyny Bella cieszą się w rejonie Azji i Pacyfiku dużym zainteresowaniem.
Oprócz Vipera i Venoma Bell ma nadzieję również na sprzedaż przemiennopłatów V-22 Osprey. Jako potencjalnych kupców Harris wskazał Australię, Koreę Południową, Malezję i Singapur, które mogłyby kupić albo jednocześnie AH-1 i UH-1, albo tylko jeden z tych dwóch śmigłowców. – Niektóre państwa chcą pełnokrwistego śmigłowca uderzeniowego, więc będziemy promowali Vipera, tymczasem inne chcą zastąpić swoje śmigłowce wielozadaniowe mogące wykonywać także zadania uderzeniowe, a tutaj pasuje Venom – tłumaczył Harris. – Mam nadzieję na kontrakt na Venoma w roku 2016.
W Australii Bell reklamuje Vipera jako alternatywę dla europejskiego Tigera. Tamtejsze siły zbrojne szukają śmigłowców uderzeniowych dla okrętów typu Canberra (zobacz też: Australijskie desantowce bez F-35). – Sądzę, że Tiger to świetna maszyna, ale po co decydować się na śmigłowiec opracowany pod kątem działania z hangaru w Europie, kiedy można postawić na taki, który od początku opracowano pod kątem potrzeb lotnictwa pokładowego? – mówił Harris.
(janes.com; fot. US Navy / Mass Communication Specialist 1st Class Rebekah Adler)