BAE Systems podpisało z brytyjskim ministerstwem obrony kontrakt o wartości 3,7 miliarda funtów na budowę trzech okrętów typu 26 Global Combat Ship. Stal na pierwszą jednostkę będzie cięta w Glasgow w ciągu nadchodzących tygodni.
– Fregata typu 26 to najnowocześniejszy okręt wojenny, w którym łączymy wiedzę brytyjskiego budownictwa okrętowego z doskonałością Royal Navy – mówił brytyjski sekretarz obrony, sir Michael Fallon. – Okręty te będą siłą, z którą będzie trzeba się liczyć, chroniącą nasze potężne nowe lotniskowce (zobacz też: Rosja o HMS Queen Elizabeth: „Dogodny, duży cel”) i zabezpieczającą brytyjskie interesy na całym świecie.
Rząd Wielkiej Brytanii zobowiązał się kupić osiem zaawansowanych okrętów ZOP w ramach Strategicznego Przeglądu Obronności i Bezpieczeństwa przeprowadzonego w 2015 roku. Program związany z okrętami typu 26 obecnie angażuje ponad 1200 pracowników w ramach brytyjskiego łańcucha dostaw. Łącznie w łańcuchu dostaw zasilającym program Global Combat Ship swój wkład zaoferowały trzydzieści trzy przedsiębiorstwa z Wielkiej Brytanii i innych krajów, a liczba ta jeszcze ma się zwiększyć. W lipcu ubiegłego roku podpisano kontrakt na dostawę systemu uzbrojenia Maritime Indirect Fire System (MIFS).
Okręty typu 26 Global Combat Ship będą jednostkami zwalczania okrętów podwodnych, które zastąpią w służbie wersję ZOP fregat typu 23. Ponadto będą zdolne do odgrywania wielu ról: od prowadzenia operacji o wysokiej intensywności po udzielanie pomocy humanitarnej, niezależnie lub w ramach zespołów okrętów. BAE System deklaruje, że typ 26 będzie najbardziej zaawansowaną w swojej klasie jednostką na świecie.
Okręty będą mieć długość 149 metrów i wyporność 6900 ton. Będą obsadzane przez załogę liczącą 157 osób (plus w razie potrzeby około pięćdziesięciu żołnierzy piechoty morskiej). Prędkość maksymalna planowo ma wynosić ponad 26 węzłów.
(informacja prasowa)