Spółki Iveco Defence Vehicles i BAE Systems poinformowały, że są gotowe nawiązać współpracę przy promocji i ewentualnej sprzedaży amfibijnych transporterów opancerzonych ACV na rynku europejskim. Deklarację złożono podczas hiszpańskich targów zbrojeniowych FEINDEF 2023. Hiszpania obecnie jest jednym z głównych użytkowników starszych transporterów AAV7, używanych przez Brygadę Piechoty Morskiej.

– Jest to pierwsza demonstracja ACV poza Stanami Zjednoczonymi i jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy dokonać tego w Hiszpanii, która jest bardzo ważnym i długoterminowym sojusznikiem zarówno dla USA, jak i dla NATO. – powiedział Marco Collins, wiceprezes do spraw międzynarodowego rozwoju biznesowego BAE Systems.

Infantería de Marina ma na wyposażeniu dziewiętnaście pojazdów rodziny AAV7, w tym szesnaście w wersji transportera opancerzonego, dwa wozy dowodzenia i jeden zabezpieczenia technicznego. Pojazdy mogą być desantowane z pokładów okrętów desantowych typu Galicia i wielozadaniowego Juana Carlosa I. Dostawy zakończyły się w 2000 roku.



Armada Española planuje w ciągu najbliższych dwóch lat pozyskać trzydzieści cztery transportery ACV i kołowe wozy bojowe w układzie napędowym 8 × 8 z armatą kalibru 105 lub 120 milimetrów. Nowe amfibie miałyby zastąpić przestarzałe AAV7, zaś kołowe wozy bojowe – wycofane czołgi podstawowe M60. ACV miałyby zostać pozyskane w latach 2024–2035, jednak wedle informacji przekazanych przez serwis Infodefensa programy wciąż oczekują rozpoczęcia finansowania.

Według Nazaria Bianchiniego, szefa sprzedaży Iveco Defence Vehicles, ewentualny kontrakt na transportery ACV przyniósłby Hiszpanii pewne korzyści gospodarcze. Bianchini zwrócił uwagę, że Iveco jest de facto lokalnym partnerem dla Hiszpanów – spółka posiada w Hiszpanii dwie fabryki, a fabryka w Madrycie, produkująca gamę ciężkich pojazdów, zatrudnia blisko 2850 pracowników.

Na lądzie ze względu na wymiary AAV7 jest dużo większym celem od większości współczesnych transporterów i bojowych wozów piechoty. Jednak mieści też znacznie więcej żołnierzy.
(US.Marine Corps / Lance Cpl. Immanuel Johnson)

Można założyć, że jeśli rząd w Madrycie zdecydowałby się na kupno transporterów, ich produkcja mogłaby odbywać się na terenie Hiszpanii. Biorąc pod uwagę liczbę zamówionych pojazdów dla amerykańskich marines, część tych pojazdów może również powstać w hiszpańskich zakładach.

Bianchini dodał, że amfibia spełnia wymagania Infantería de Marina Española, a obie spółki są gotowe odpowiedzieć na każdą międzynarodową prośbę o dostosowania pojazdów w taki sposób, aby zapewnić optymalne ich rozmieszczenie zarówno w hiszpańskim, jak i europejskim systemie obronnym. Bianchini wspomniał również, że BAE i Iveco wspólnie wezmą udział zbliżających się przetargach nie tylko w Hiszpanii, ale też w całej Europie.



Włosi w ubiegłym roku zakontraktowali trzydzieści sześć nowych pojazdów VBA, powstałych na bazie rodziny SuperAV, stanowiącej podstawę transporterów ACV. Mają one zastąpić w służbie przestarzałe transportery AAV7. Przy obecnych planach rozbudowy sił desantowych Marina Militare, możliwe jest, że Włosi postanowią pozyskać dodatkowe transportery.

Potencjalnie dużym rynkiem dla ACV może być Grecja. Kraj ten wyraził znaczne zainteresowani pozyskaniem dużej partii AAV7. Ateny planują pozyskać sześćdziesiąt trzy egzemplarze w konfiguracji transportera opancerzonego, dziewięć wozów dowodzenia i cztery wozy zabezpieczenia technicznego. W połowie ubiegłego roku grecki parlament zatwierdził pozyskanie pojazdów, zaś w marcu Kongres wyraził zgodę na potencjalną sprzedaż.

ACV opuszczający dok okrętu desantowego USS Somerset (LPD 25).
(US Marine Corps / Lance Cpl. Drake Nickels)

Wozy mają pochodzić z zasobów Korpusu Piechoty Morskiej i przed dostarczeniem mają zostać poddane remontom. Transakcję wyceniono na maksymalnie 268 milionów dolarów. Należy jednak pamiętać, że są to wozy stosunkowo stare i zużyte, dodatkowo marines chcą wycofać transportery AAV7 ze służby za siedem lat. Być może mając na uwadze ten fakt, oraz przy korzystnej ofercie BAE i Iveco, rząd w Atenach zdecyduje się pozyskać fabrycznie nowe ACV, szczególnie że w ciągu najbliższych lat pojazd stanie się koniem roboczym zarówno włoskiej, jak i amerykańskiej piechoty morskiej.

Transportery ACV trapione są jednak przez problemy. W ubiegłym roku informowaliśmy, że USMC wstrzymuje pierwszy przydział operacyjny ACV, który miał się rozpocząć jeszcze 2022 roku. Wozy miały trafić do pododdziałów 13. Jednostki Ekspedycyjnej Piechoty Morskiej (MEU) i Grupy Desantowej Szybkiego Reagowania (ARG) Makin Island.



Było to pokłosie incydentu, w którym podczas testów w oceanie doszło do usterki napędu w dwóch transporterach i zaniku mocy. Dodatkowo Korpus nie jest w stanie przyjąć wozów, gdyż nie opracowano jeszcze łańcucha logistycznego dla eksploatacji ACV ani nie zakończył się jeszcze proces certyfikacji nowego typu uzbrojenia. Wcześniej wozy były trapione „chorobami wieku dziecięcego”, jednak większość wad została już wyeliminowana.

Pierwsza transza osiemnastu pojazdów trafiła do USMC w październiku 2020 roku. Korpus pozyska co najmniej 704 egzemplarze w kilku wariantach: transportera opancerzonego (ACV‑P), wozu dowodzenia (ACV‑C), z armatą automatyczną kalibru 30 milimetrów (ACV‑30) i zabezpieczenia technicznego (ACV‑R). ⬢

Zobacz też: Pokładowe Rafale’e dla Indii coraz bardziej prawdopodobne

materiały prasowe BAE Systems