Generał brygady Greg McGlone poinformował podczas forum International Armored Vehicles w Londynie, że australijskie siły zbrojne będą oceniać działanie aktywnego systemu ochrony pojazdów (ASOP) Iron Fist na transporterach opancerzonych Boxer. W tym celu nawiązano pierwsze kontakty z przedstawicielami Rheinmetall Defence. Według McGlone’a system izraelskiej firmy IMI Systems jest jedynym, który spełnia wymagania dotyczące masy pojazdu.
Australia planuje zawarcie kontraktu na integrację Iron Fist na 121 Boxerach w ulepszonym wariancie rozpoznawczym wyposażonym w system wieżowy Lance z armatą kalibru 30 milimetrów, która stosowana jest także w gąsienicowych Lynksach. Oprócz wariantu rozpoznawczego Canberra pozyska 10 wozów zabezpieczenia technicznego, 29 pojazdów wsparcia ogniowego, 15 wozów dowodzenia, 11 pojazdów naprawczych i opcjonalnie 11 opancerzonych ambulansów.
Wariant ulepszony (Block II) powstanie na licencji w Ipswich, zaś partia dwudziestu pięciu pojazdów trafi do odbiorcy z Niemiec.
Australijskie wojska lądowe podczas oceny propozycji w programie Land 400 Phase 2 badały możliwość użycia ASOP na przyszłych transporterach opancerzonych, ale nie wymagały takich propozycji od konkurentów. Rheinmetall zaproponował własny system ADS dla Boxera, ale Australijczycy poprosili o zbadanie możliwości integracji Iron Fista w lżejszej wersji.
Znamienne jest, że system produkcji izraelskiej proponowano dla dwóch platform, których Canberra nie wybrała: AMV-35 i Terrex 3. Obecnie Iron Fist jest proponowany dla rodziny gąsienicowych pojazdów Ajax, oferowanych przez General Dynamics Land Systems UK w programie Land 400 Phase 3. Zgodnie z jego założeniami australijskie wojska lądowe otrzymają następców gąsienicowych transporterów opancerzonych M113S4. Konkurentem w programie jest KF31 od Rheinmetalla.
Zobacz też: Podwieszane zbiorniki paliwa dla australijskich C-130J
(defense-update.com)