W zakładach w Roanne, gdzie mieści się Zintegrowana Struktura Utrzymania Wyposażenia Lądowego w Stanie Operacyjnym (SIMMT) zaprezentowano pierwsze cztery odrestaurowane bojowe wozy piechoty VBCI francuskim wojskom lądowym. Pojazdy odnowione zostały przez specjalistów przedsiębiorstwa Nexter, które jest ich producentem.

Wszystkie wozy mają za sobą okres intensywnego wykorzystania podczas operacji zagranicznych i ćwiczeń wojskowych. Żołnierze używali ich w ekstremalnych warunkach pogodowych i klimatycznych w trudnym terenie. W związku z tym wiele podzespołów uległo zużyciu i wymagało naprawy albo wymiany.

Na podstawie umowy pracom podlegać będzie około pięćdziesięciu pojazdów tego typu przez dwa lata. Bazę przemysłową do realizacji kontraktu skompletowano w listopadzie 2019 roku. Konserwacja i naprawa rozpoczyna się od raportu o stanie technicznym, który pozwoli przede wszystkim zidentyfikować uszkodzenia pojazdów składowanych w XII Bazie Wsparcia Materiałowego w Gien w Regionie Centralnym. Raport służy do sporządzenia indywidualnej wyceny i określenia puli części zamiennych do wymiany. Później klienci składają zamówienia i w ten sposób rozpoczynają się prace.



VBCI kierowane są do zakładu w Roanne w regionie Owernia-Rodan-Alpy, gdzie w warsztacie przeznaczonym specjalnie do realizacji kontraktu monterzy wymieniają zepsute lub zużyte podzespoły, przeprowadzają pełną konserwację i naprawę sprzętu. Następnie wozy poddawane są testom statycznym i dynamicznym, porównywalnym z testami fabrycznymi. Pierwsze cztery VBCI przybyły do Roanne w czerwcu 2020 roku, zaś Nexter zapewnia, że formalnie przekazał wozy 23 listopada, czyli zgodnie z ustalonym harmonogramem.

Długoletnią umowę na serwisowanie transporterów VBCI podpisano w 2013 roku. Jest to jedna z czterech obowiązujących umów wsparcia serwisowego, obok kontraktów dotyczących czołgów podstawowych Leclerc, armatohaubic samobieżnych CAESAR (CAmion Équipé d’un Système d’Artillerie) kalibru 155 milimetrów i bojowych wozów rozpoznawczych AMX-10RC. Dzięki tej umowie Nexter zapewnia części zamienne po stałych cenach, naprawy sprzętu, przeglądy przestarzałych pojazdów, wsparcie techniczne i szkoleniowe w parkach w Szampanii i Prowansji.

VBCI we francuskich wojskach lądowych wyposażone są w jednoosobową wieżę Dragar z armatą M811 kalibru 25 milimetrów, z zapasem 150 sztuk amunicji, i sprzężonym karabinem maszynowym kalibru 7,62 milimetra. W 2015 roku powstała zmodernizowana wersja uzbrojona w dwuosobową wieżę Nexter T40 z armatą automatyczną CTAI kalibru 40 milimetrów i karabinem maszynowym kalibru 7,62 lub 12,7 milimetra. Dodatkowo po obu stronach wieży zamontowane mogą być wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych MMP.

W przyszłości VBCI mają otrzymać napęd hybrydowy (analogiczne plany dotyczą wielozadaniowych transporterów opancerzonych VBMR Griffon).

Zobacz też: Podpisano dwie umowy w sprawie MGCS

(informacja prasowa)

Nexter