Z Argentyny dochodzą nieoficjalne jeszcze, ale bardzo interesujące informacje. Tamtejsze ministerstwo obrony planuje zwiększenie liczby służących w lotnictwie marynarki wojennej samolotów Dassault Super Étendard, nazywanych tam Postrachem Południowego Atlantyku po sukcesach w wojnie falklandzkiej.
Według raportu World Air Forces 2017 opublikowanego przez Flightglobal w dyspozycji Comando de Aviación Naval Argentina pozostaje dziesięć Super Étendardów. Służą one w składzie 2. Morskiej Eskadry Myśliwsko-Uderzeniowej, stacjonującej w Base Aeronaval Comandante Espora w Bahía Blanca. Eskadra ta od pewnego czasu była de facto nieaktywna, mimo że jej samoloty wciąż mają jeszcze spory zapas resursu – brakowało jednak pieniędzy na bieżącą obsługę i części zamienne. Jeszcze niedawno wydawało się przesądzone ostateczne wycofanie tych maszyn ze służby.
Obecnie Buenos Aires planuje odkupienie sześciu maszyn od Francji za kwotę około 10 milionów dolarów. Super Étendardy zakończyły służbę w barwach marynarki wojennej tego kraju wiosną ubiegłego roku. Do Argentyny miałyby trafić egzemplarze mające za sobą modernizację do standardu SEM 5. Chodzi o maszyny mocno wyeksploatowane, lecz wciąż zdatne do lotu i w ogólnie dobrym stanie technicznym. Mówi się także o wprowadzeniu analogicznych modyfikacji do starych argentyńskich Super Étendardów.
Francuzi już kilka lat temu proponowali Argentynie odsprzedaż używanych samolotów (z przeznaczeniem do służby liniowej albo do kanibalizacji na części zamienne) i sprzedaż pakietów modernizacyjnych. Na przeszkodzie stanęła dziura budżetowa, która niedługo później doprowadziła do faktycznego paraliżu sił powietrznych.
Na wojnie
Argentyna zamówiła czternaście Super Étendardów w 1979 roku, kiedy Stany Zjednoczone odmówiły dalszej sprzedaży części zamiennych dla samolotów A-4Q Skyhawk (było to pokłosie tak zwanej brudnej wojny). Dostawy rozpoczęły się w roku 1981. Wraz z samolotami do Ameryki trafiło pięć pocisków przeciwokrętowych Exocet (także produkcji francuskiej).
Super Étendardy największe sukcesy odnosił właśnie w barwach argentyńskiego lotnictwa morskiego. Podczas wojny o Falklandy, kiedy stacjonowały w Río Grande, dzięki Exocetom zapisały sobie na konto zatopienie niszczyciela HMS Sheffield i transportowca Atlantic Conveyor.
Dostawy Super Étendardów dobiegły końca już po wojnie.
(defensa.com, zona-militar.com)