Szef dyrektoriatu planowania, programów i budżetu argentyńskich wojsk lądowych, generał brygady Federico Sidders, poinformował o szerokich planach dotyczących przede wszystkim modernizacji, remontu i nowych zakupów pojazdów pancernych i transporterów. Ponadto zakłada się zakup nowych karabinów automatycznych oraz kompleksów przeciwlotniczych i przeciwpancernych.

Według Siddersa szczególnie miejsce zajmuje modernizacja 400 czołgów podstawowych TAM (Tanque Argentino Mediano, argentyński czołg średni), które znajdują się na wyposażeniu Ejército Argentino. Warto przypomnieć, że podpisano już dwie umowy w sprawie unowocześnienia tych czołgów.

Są one absolutnym priorytetem dla argentyńskiego ministerstwa obrony, które długotrwały proces ich modernizacji rozpoczęło jeszcze w 2008 roku. Pierwszy TAM 2C trafił do służby linowej pięć lat później. Co więcej, Elbit Systems i Israel Military Industries opracowały prototyp TAM-a 2IP, który dopancerzono, w tym zamontowano fartuchy boczne, dodatkowy pancerz z przodu kadłuba i dookoła wieży, oraz wyposażono w nowe podzespoły: przyrządy obserwacyjne i system kierowania ogniem.

Wraz z TAM-ami modernizowane są bazujące na ich podwoziu i kadłubie bojowe wozy piechoty Vehiculo de Combate Transporte de Personal (VCTP) oraz działa samobieżne VCA 155 kalibru 155 milimetrów. Te ostatnie powstały w wyniku połączenia kadłuba argentyńskiego czołgu i wieży włoskiej haubicy samobieżnej Palmaria. Wyasygnowane z budżetu obronnego środki finansowe pozwoliły dowództwu zabezpieczenia materiałowo-technicznego wojsk lądowych Argentyny na otwarcie nowych zakładów remontowych dla TAM-ów.

Ponadto Ejército Argentino zamierza zmodernizować do czterystu transporterów opancerzonych M113. Obecnie prace zmierzające do unowocześnienia pojazdów w wersji A1/A2 do standardu A3 są w toku. Część pojazdów już przeszła remont, zaś następne oczekują na swoją kolej. Decyzję o unowocześnieniu podjęto już prawie dekadę temu, rozpoczęto nawet prace, które później zarzucono z powodu braku funduszy na ten cel. Teraz Argentyńczycy zamierzają dokończyć dzieło modernizacji.

Co ciekawe, powraca temat zakupu stu kolejnych pojazdów tego typu, które kiedyś Waszyngton oferował południowoamerykańskiemu państwu. Buenos Aires zamierza ponownie rozważyć ich zakup po preferencyjnej cenie.

Zobacz też: Argentyna: Wielki powrót Super Étendardów

(janes.com)

Joaquín Alvarez Riera, domena publiczna