Saudyjskie przedsiębiorstwo Wahaj otrzymało od BAE Systems certyfikat jakości uprawniający je do uruchomienia produkcji wybranych zużywających się elementów do wielozadaniowych samolotów bojowych Eurofighter Typhoon. Chodzi głównie o niewielkie elementy, takie jak mocowania, wsporniki, śruby, sworznie, podkładki i uszczelki wchodzące w skład większych agregatów.
Rzecznik prasowy BAE System potwierdził pozyskanie przez saudyjską spółkę licencji na produkowanie i testowanie elementów metalowych i niemetalowych.
Przyznanie licencji i potwierdzenie jakości produkowanych elementów teoretycznie umożliwia wpięcie saudyjskiego przedsiębiorstwa w globalny łańcuch dostaw części dla wszystkich użytkowników Eurofighterów. To jednak będzie dopiero przedmiotem kolejnych negocjacji, ponieważ są tu potrzebne zgody rządowych regulatorów, musi też być zachowana zgodność z wcześniejszymi umowami z innymi producentami tych elementów.
Spółka Wahaj została utworzona w 2014 roku, a jej udziałowcami są saudyjska spółka SIPCHEM i południowo koreańska firma Hanwha Chemical Corporation. Firma zajmuje się budową i innymi pracami inżynieryjnymi w branży lotniczej, wydobycia ropy naftowej i gazu oraz branży zbrojeniowej.
Saudyjskie Typhoony
Siły powietrzne Arabii Saudyjskiej kupiły siedemdziesiąt dwa Typhoony, których dostawy zakończyły się w 2017 roku. Oblot pierwszego egzemplarza dla Arabii Saudyjskiej wykonano 20 października 2008 roku. Kontrakt na dostawę siedemdziesięciu dwóch samolotów miał wartość około 4,43 miliarda funtów. Po dostawie pierwszych maszyn do odbiorcy montaż dalszych czterdziestu ośmiu egzemplarzy odbywał się w zakładach w bazie lotniczej imienia Abd al-Aziza na terenie Arabii Saudyjskiej.
W 2018 roku poinformowano o możliwości wykorzystania opcji zawartej w pierwszym kontrakcie pozwalającej na zamówienie dodatkowych czterdziestu ośmiu myśliwców. Koncern BAE Systems ujawnił, iż rząd Wielkiej Brytanii podpisał już wstępne porozumienie z Arabią Saudyjską. Do tej pory negocjacje obu rządów jednak się nie zakończyły lub ich rezultat nie został ujawniony.
Typhoony saudyjskich sił powietrznych są zaangażowane między innymi w operacje prowadzone w Jemenie przeciwko milicji Huti. W trakcie tych działań utracono jeden lub dwa samoloty. Jeden myśliwiec rozbił się we wrześniu 2017 roku na terenie prowincji Abjan w południowej części Jemenu. Jego pilot, podpułkownik Muhanna Al-Baiz (lub Al-Biz), zginął. Wypadek Eurofightera najprawdopodobniej nie miał związku z jakimikolwiek działaniami ze strony nieprzyjaciela i był spowodowany jedynie usterką samolotu.
Natomiast w październiku tego samego roku irańskie i jemeńskie media poinformowały, że bojownicy ugrupowania Huti zestrzelili Eurofightera. Do zestrzelenia miało dojść na terenie muhafazy Sana, na wschód od miasta stołecznego. Bliższych szczegółów nie podano – poza informacją, że Huti użyli pocisku przeciwlotniczego nieujawnionego typu. Siły zbrojne Arabii Saudyjskiej nie wydały w tej sprawie oficjalnego oświadczenia. Na zachodzie panuje przekonanie, ze jest to tylko propaganda Iranu.
Zobacz też: Rywalizacja o hegemonię w świecie muzułmańskim
(janes.com)