Ministerstwo obrony Japonii poinformowało dziś, że fińskie kołowe transportery opancerzone Patria AMV XP wybrano na następców dotychczas używanych w Lądowych Siłach Samoobrony (Rikujō Jieitai) transporterów typu 96. Oprócz samych pojazdów Japonia pozyska licencję na produkcję pojazdów w kraju.
– Wybór Patrii AMV XP 8 × 8 i naszego sprawdzonego modelu licencjonowania to doskonały dowód, że Patria może dostarczać najnowszą technologię i zapewniać lokalne bezpieczeństwo dostaw – mówił Janne Räkköläinen, wiceprezes spółki – Patria AMV XP 8 × 8 z powodzeniem udowodniła swoje doskonałe osiągi, a także mobilność i ochronę w różnych misjach, a Japonia będzie dziewiątym krajem użytkownika rodziny pojazdów Patria AMV.
Räkköläinen dodał, że Rikujō Jieitai otrzyma najnowocześniejsze i wysokowydajne wozy, które będą wspierać operacje przez nadchodzące dziesięciolecia. W komunikacie spółka odniosła się również do produkcji licencyjnej transporterów w Kraju Kwitnącej Wiśni. Patria od 2018 roku czynnie uczestniczy w japońskim programie WAPC (next-generation Wheeled Armoured Personnel Carrier). Utworzyła w tym celu lokalną filię, Patria Japan Ltd., aby wspierać swoją działalność w Japonii. Podkreślono również, że niezwłocznie rozpocznie się kolejny etap programu – negocjacje nad produkcją licencyjną.
Japan🇯🇵 selected 🇫🇮 Patria AMVXP 8×8 as their next Wheeled Armored Personnel Carrier 8×8 vehicle for the Japan Ground Self-Defense Force.🔥
👇https://t.co/Lzjqowae5V#PatriaGroup #PatriaAMV #Patria #whenifisnotanoption #JGSDF #JMOD #WAPC @Japan_GSDF @ModJapan_en pic.twitter.com/MWUDaoX1au— Patria Group (@PatriaOyj) December 9, 2022
Dodatkowo fińska firma uważa wybór AMV XP za doskonałą okazję do dalszego rozwoju współpracy z Japonią oraz do ustanowienia długoterminowych i strategicznych partnerstw z jej przemysłem. Zgodnie z informacjami przekazywanymi przez japońskie media, w projekcie budżetu obronnego na rok 2023 stwierdzono, że zakupiono już dwadzieścia dziewięć pojazdów. Na razie nie ma jednak oficjalnych informacji o liczbie pojazdów ani potencjalnej kwocie. Obecnie Lądowe Siły Samoobrony używają 365 transporterów typu 96.
Lądowe Siły Samoobrony poszukiwały następcy tych transporterów od wielu lat. Początkowo nowy KTO dostarczony miał zostać przez japońską spółkę Komatsu – producenta wozów typu 96. Projekt otrzymał kryptonim IWAPC (Improved Wheeled Armoured Personnel Carrier), a prototyp nowego transportera zaprezentowano w 2017 roku. W wyniku licznych opóźnień, problemów technicznych z prototypem i wysokiej ceny jednostkowej projekt wstrzymano w 2018 roku. Z tego powodu w tym samym roku rozpoczęto program WAPC.
Już rok później ogłoszono listę przedsiębiorstw, które zakwalifikowały się do dalszego postępowania. Do rywalizacji stanęły wówczas koncerny: Mitsubishi Heavy Industries z własną propozycją rodzimego transportera, General Dynamics Canada, proponujący transporter LAV 6.0, i Patria z AMV XP. Dodatkowym ciosem dla programu japońskich transporterów opancerzonych była w następnym roku decyzja Komatsu, że całkowicie zakończy swoje zaangażowanie w rozwój i produkcję kolejnych pojazdów opancerzonych z wyjątkiem już zakontraktowanych.
W 2019 roku pisaliśmy, że japońskie ministerstwo obrony pozyska dwa transportery Patria AMV XP bezpośrednio od producenta do testów, które mają zostać przeprowadzone przez żołnierzy w celu zbadania, czy spełniają wymogi Rikujō Jieitai. Wozy dostarczono Japonii pod koniec 2020 roku, po czym przechodzić miały roczny cykl testów.
W tym samym roku podczas salonu przemysłu obronnego DSEI Japan 2019 MHI zaprezentowało demonstrator nowego kołowego transportera opancerzonego MAW. Pojazd zbudowano na bazie kołowego niszczyciela czołgów typu 16. Zgodnie z dostępnymi informacjami w 2021 roku General Dynamics odpadł z programu z powodu niespełnienia japońskich wymogów dotyczących testów prototypu.
AMV XP stanowi głęboko zmodernizowaną wersję fińskich transporterów AMV, do których należy między innymi polski Rosomak. Pojazd napędzany jest mocniejszym, turbodoładowanym silnikiem Scania DC13 o mocy 610 koni mechanicznych. W stosunku do wersji bazowej masa bojowa wzrosła do 30 ton przy maksymalnej ładowności 13 ton.
Wzrost masy jest spowodowany wzmocnieniem opancerzenia, w tym możliwością montażu dodatkowych paneli. Pojazd maksymalnie dopancerzony ma zapewniać osłonę balistyczną przed ostrzałem z armat automatycznych kalibru 30 milimetrów z przodu oraz wukaemów kalibru 14,5 milimetrów z boków i tyłu. Nie wiadomo jednak, na jaki wariant uzbrojenia zdecyduje się Rikujō Jieitai. Zwycięstwo Patrii w Japonii stanowi kolejne zwycięstwo spółki w tym roku. W sierpniu Słowacja kupiła siedemdziesiąt sześć AMV XP z lokalnym systemem wieżowym Turra-30.
Zobacz też: Togo nowym centrum cyberbezpieczeństwa w Afryce