Obecnie, trzy myśliwce wykonują loty testowe na lotnisku Żukowski pod Moskwą, czwarty samolot jest w trakcie prób fabrycznych oraz piąty w trakcie homologacji. Jednak już niedługo wszystkie te samoloty przemieszczą się do Achtubińska w obwodzie astrachańskim. Początek prób państwowych przewidziany jest na marzec 2013 roku. Przez cały następny roku ten rodzaj prób przejdzie osiem maszyn T-50. Należy przyznać, że Rosjanie wykazują się pod tym względem niebywałą sprawnością oraz organizacją. Według oficjalnych założeń, do 2015 roku w testach prowadzonych przez WWS będzie uczestniczyć już czternaście maszyn T-50.

Sprawność w działaniach oraz realizacja zadań zgodnie z harmonogramem zawdzięczane są współfinansowaniu rozwoju przez Hindusów. Dla nich tworzona jest dwuosobowa wersja, którą Hindusi nazwali FGFA. Powinna wejść do służby w Indyjskich Siłach Powietrznych w terminie nieco późniejszym od tych konstruowanych na potrzeby WWS.

Pod koniec 2015 roku bądź na początku roku następnego samoloty mają wejść do produkcji seryjnej oraz będą trafiać do jednostek bojowych. Rosyjskie Ministerstwo Obrony planuje zakupić pierwszą partię liczącą dziesięć samolotów, a następnie dokonać ewaluacji maszyny i zadecydować o liczbie kolejnych.

Pierwszy prototypowy egzemplarz T-50 odbył swój dziewiczy lot w styczniu 2010 roku. Drugi w marcu w 2011 roku. Obie maszyny zademonstrowano podczas salonu lotniczego MAKS 2011. Trzeci PAK FA oblatany został w listopadzie 2011 roku. 12 grudnia bieżącego roku Kompania Suchoj poinformowała o pierwszym locie kolejnego, czwartego już, prototypu tej maszyny.

T-50, który w przyszłości stanowił będzie o sile floty rosyjskich myśliwców, wyposażony jest w nowoczesny radar o zasięgu 400 km, nowoczesną awionikę oraz elementy technologii stealth Charakteryzuje się aerodynamiką umożliwiającą ponaddźwiękowy lot bez dopalacza. Przystosowany zostanie do korzystania z wyjątkowo krótkich pasów startowych.

(en.rian.ru)