Ukraiński producent samolotów Antonow ma ambitne plany agresywnej walki z rosyjską konkurencją na polu tanich samolotów transportowych. Głównymi atutami mają być znajdujące się w zaawansowanych stadiach rozwoju i testów samoloty An-178 i An-132D. Antonow jest częścią państwowego koncernu zbrojeniowego Ukroboronprom. W ciągu najbliższych pięciu lat ma zamiar wyprodukować przynajmniej siedemdziesiąt samolotów.
Przed 2015 rokiem Antonow ściśle współpracował z rosyjskim przemysłem lotniczym, a części dostarczane z tego kraju były montowane w niemal każdym ukraińskim samolocie. Po 2015 roku zostało to ograniczone jedynie do samolotów An-148 i An-158. Później, na skutek rosyjskiej inwazji na Ukrainę, więzi przemysłowe między oboma krajami zostały zerwane, a produkcja samolotów czasowo wstrzymana, a następnie uruchomiona ponownie już bez wykorzystania elementów pochodzenia rosyjskiego. Ważnymi partnerami zapewniającymi dopływ pieniędzy są współpracujące z ukraińską firmą Chiny i Arabia Saudyjska.
Ukraiński producent – poza podpisanymi już umowami – planuje sprzedać minimum dwadzieścia Anów-178 do krajów ze Wspólnoty Niepodległych Państw, Afryki i Azji, gdzie szczególnie liczy na Turcję. Z kolei będący wersją rozwojową transportowca An-32 An-132D pierwszy raz wzniósł się w powietrze w marcu tego roku. Jest to owoc wspomnianej już współpracy z Arabią Saudyjska i ma być produkowany również w tym kraju. Reklamowany jest jako konkurencja dla C-130 i A400M, ale jest od nich mniejszy i plasuje się bardziej jako odpowiednik C-27.
Antonow specjalizuje się w produkcji samolotów transportowych i pasażerskich o zasięgu regionalnym. W swoim portfolio ma takie konstrukcje jak An-32, An-148, An-158, An-74, An-124, An-70, An-225 czy An-178. Po stronie rosyjskiej jego konkurentami są samoloty konstrukcji biura Iljuszyna, a w przyszłości także nowe maszyny Suchoja.
(defenseworld.net)