Airbus Defence and Space zaprezentował koncepcję wyspecjalizowanej wersji Eurofightera przeznaczonej do walki elektronicznej i obezwładniania obrony przeciwlotniczej przeciwnika (Electronic Combat Reconnaissance, Suppression of Enemy Air Defences, ECR/SEAD). Jest to propozycja skierowana do niemieckich sił powietrznych, które są zmuszone do poszukiwania następców, wypełniających te zadania obecnie, samolotów Tornado ECR.

Zapowiedź nowego wariantu Eurofightera można uznać za swego rodzaju potwierdzenie i odpowiedź na informacje gazety Süddeutsche Zeitung, która ogłosiła, że faworytem w niemieckim programie mającym wyłonić następcę wszystkich wersji Tornada jest amerykański F/A-18 Super Hornet. Samolot ten występuje również w wyspecjalizowanym wariancie walki elektronicznej EA-18G Growler, który także zaoferowano Niemcom.

Eurofighter ECR/SEAD mógłby być wykorzystywany zarówno w ramach eskorty formacji uderzeniowych, jak i jako samodzielne narzędzie do prowadzenia walki elektronicznej na wydzielonym obszarze. W pierwszej kolejności nowe możliwości samolotu byłyby realizowane poprzez wyspecjalizowane wyposażenie przenoszone w zasobnikach, a w dalszej kolejności mogłoby ono być zamontowane w płatowcu. Koncepcja wyposażenia Eurofightera ECR/SEAD powstała dzięki połączonym wysiłkom wielu przedsiębiorstw z niemieckiego sektora zbrojeniowego.

Eurofighter ECR/SEAD w proponowanej konfiguracji bojowej

Eurofighter ECR/SEAD w proponowanej konfiguracji bojowej
(Airbus)

Na zaprezentowanej wizualizacji zasobniki walki elektronicznej były zamontowane na pylonach podskrzydłowych wykorzystywanych w tej chwili głównie do przenoszenia dodatkowych zbiorników paliwa, więc te miałyby być przeniesione na centralny zaczep podkadłubowy i dwa inne zaczepy podskrzydłowe. Żaden z tych punktów podwieszeń nie ma obecnie doprowadzonej instalacji paliwowej do pobierania paliwa ze zbiorników podwieszanych, więc konieczne by było przekonstruowanie części samolotu. Dodatkowo na końcach skrzydeł były umieszczone detektory emisji elektromagnetycznych.

Na prezentacji samolot był uzbrojony w niedawno zaprezentowane pociski MBDA SPEAR-EW oraz pociski powietrze–powietrze krótkiego i dalekiego zasięgu. Nie można także wykluczyć zastosowania pocisków AARGM, w które będą niedługo uzbrojone Tornada ECR i które już teraz są oferowane jako jedna z opcji uzbrojenia dla klasycznego Eurofightera.

Eurofighter ECR/SEAD ma być zabudowany na bazie wersji dwumiejscowej, w której członek załogi zajmujący drugi fotel byłby odpowiedzialny za prowadzenie walki elektronicznej, tak jak w większości samolotów przeznaczonych do zwalczania obrony przeciwlotniczej.

Zobacz też: NATO i Rosja ćwiczą uderzenia jądrowe

(janes.com)

Jamie Hunter / Eurofighter Jagdflugzeug GmbH