Dowództwo Operacji Specjalnych US Air Force (AFSOC) wycofało ze służby ostatnie samoloty Lockheed Martin AC-130H Spectre. Gunshipy służyły w jego szeregach przez czterdzieści pięć lat.
26 maja w bazie lotniczej Cannon w stanie Nowy Meksyk odbyła się uroczystość pożegnania ostatniej maszyny, noszącej numer 69-6569 i nazwę własną „Excalibur”, należącej do 16. Eskadry Operacji Specjalnych. Pierwsze z ośmiu AC-130H należących do AFSOC wycofano dwa lata temu, ale pozostałe wykonywały zadania bojowe praktycznie do samego końca, oczywiście głównie w Afganistanie.
Nie oznacza to jednak, że AFSOC w ogóle zrezygnował z gunshipów. W jego arsenale pozostają jeszcze dwa inne warianty: AC-130U Spooky (uzbrojone, podobnie jak AC-130H, między innymi w haubicę kalibru 105 milimetrów) i AC-130W Dragon Spear/Stinger II (z lżejszym uzbrojeniem do precyzyjniejszych uderzeń). Poza tym w ciągu najbliższych lat AFSOC otrzyma jeszcze nowocześniejsze samoloty tej klasy, noszące oznaczenie AC-130J Ghostrider (przebudowane MC-130J Commando II). Docelowo AFSOC ma dysponować czterdziestoma dziewięcioma AC-130U i AC-130J (wszystkie AC-130W zostaną przekonfigurowane z powrotem do wariantu MC-130W Combat Spear).
Na przestrzeni ostatnich dwunastu lat 16. Eskadra Operacji Specjalnych wylatała ponad 6500 lotów bojowych. Trwały one w sumie około 26 tysięcy godzin.
(janes.com; fot. U.S. Air Force / Senior Airman Julianne Showalter)