|
Autor tekstu: Populous
W roku 1954 Francja postanowiła poświęcić znaczne środki w celu stworzenia systemu atomowego odstraszania. Realizacja tego projektu została powierzona firmie Dassault, współpracującej z kilkoma innymi firmami.
Po dokładnym sprawdzeniu projektu, zdecydowano się pozostać przy skrzydłach delta samolotu Mirage III, ale postanowiono stworzyć szybszy i większy model. Osiągnięto większy zasięg i uzbrojono samolot w ładunki atomowe.
Produkowany seryjnie od roku 1964 Mirage IVA był używany przez francuskie lotnicze siły zbrojne (Armee de I'air).
W 1986 roku model ten został zastąpiony przez Mirage IVP, który posiadał, jako opcje, nuklearną rakietę Aerospatiale ASMP albo strategiczny radar rozpoznawczy CT-52 na zaczepie pod kadłubem.
Do 2003 roku w eksploatacji było pięć samolotów rozpoznawczych, które zostały już z niej wycofane.
|
|
|
|
Dane taktyczno-techniczne Dassault Mirage IV |
» Rozpiętość: |
11,85 m |
» Długość: |
23,30m |
» Wysokość: |
5,40 m |
» Powierzchnia nośna: |
78 m2 |
» Masa własna: |
14 500 kg |
» Maksymalna masa startowa: |
33 000 kg |
» Napęd: |
dwa turbinowe silniki odrzutowe SNECMA 9K-14 o sile ciągu 7000 kp z dopalaniem |
» Prędkość maksymalna: |
2340 km/h |
» Pułap praktyczny: |
16 500 m
|
» Zasięg: |
4000 km |
» Uzbrojenie: |
Jedna bomba 60-KT pod kadłubem lub do 7260 kg uzbrojenia na zaczepach pod skrzydłami i kadłubem |
Zaczerpnięto z: książki o samolotach (Ciekawe z której ;p)
|
|