Pierwsza z dwóch zamówionych przez algierskie ministerstwo obrony w marcu 2012 roku fregat MEKO-200 opuściła suchy dok kilońskiej stoczni ADM Kiel GmbH. Budowane są w oparciu o projekt fregat typu Valour, służących obecnie w południowo afrykańskiej marynarce wojennej.

Kontrakt na dostawę dwóch fregat typu MEKO-200 (model A200N) podpisali przedstawiciele ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) i algierskiego rządu. Wartość umowy wyniosła 2,17 miliarda euro. W jego skład wchodzić również dostawa sześciu śmigłowców AgustaWestland Super Lynx 300 (MK 140), pakiet pomocy technicznej i szkoleniowy. W rywalizacji MEKO A200N zostawiły w tyle francuskie fregaty typu FREMM.

Mimo że okręty buduje stocznia ADM Kiel GmbH, to duża część podzespołów pochodzi od poddostawców z innych krajów europejskich. Na fregacie zainstalowano niemiecko-szwedzkie pociski przeciwokrętowe RBS-15 Mk3, działa włoskiej OTO Melary kalibru 76 milimetrów, zaś południowoafrykański Denel dostarczył pocisków przeciwlotniczych Umkhonto. Ponadto na okręcie znajdować się będą zdalnie sterowane systemy artyleryjskie kalibru 30 mm, dostarczone przez MSI Defence Systems. Całość uzupełnią francuskie systemy nawigacyjne i rozpoznawcze. Z kolei Brytyjczycy zapewnią dostawę śmigłowców Super Lynx w liczbie sześciu. Testy pierwszego wiropłata specjalnie dedykowanego dla algierskiego okrętu rozpoczęły się na początku tego roku w zakładach Augusty Westland w Yeovil. Śmigłowce uzbrojone będą w przeciwpancerne pociski kierowane Mokopa, zaprojektowany przez firmę Denel, oraz lekkie torpedy lotnicze MU90 IMPACT Lightweight.

(janes.com, na zdjęciu należąca do rodziny MEKO korweta typu Sachsen o numerze bocznym F 221, fot. Rebell18190, via Wikimedia Commons)