Nie żyje komandor Eric „Winkle” Brown, powszechnie zaliczany do najwybitniejszych pilotów wszech czasów. Miał dziewięćdziesiąt siedem lat. Zmarł w szpitalu w Redhill w hrabstwie Surrey po krótkiej chorobie.

Brown urodził się 21 stycznia 1919 roku w Szkocji. W pierwszym okresie drugiej wojny światowej jako pilot Fleet Air Arm trafił na lotniskowiec eskortowy HMS Audacity i latał na Grummanach Martletach (Wildcatach). Po jego zatopieniu trafił do słynnego Royal Aircraft Establishment w Farnborough i rozpoczął karierę jako pilot doświadczalny.

Na przestrzeni lat ustanowił szereg rekordów, z których wiele już prawdopodobnie nigdy nie zostanie pobite. Pilotował samoloty i śmigłowce należące do czterystu osiemdziesięciu siedmiu (!) różnych typów, w tym wiele maszyn niemieckich (Bf 109, Me 163, Me 262, He 162, He 177 i inne) oraz japońskich (między innymi Ki-43, Ki-61, A6M). Odbył najwięcej na świecie lądowań na pokładach lotniskowców (dwa tysiące czterysta siedem), w tym pierwsze lądowanie samolotem dwusilnikowym, pierwsze lądowanie samolotem o podwoziu trójpodporowym i pierwsze lądowanie samolotem o napędzie odrzutowym.

 Eric Brown | Zdobyczny He 177A-5 testowany przez Brytyjczyków w czasie wojny

Zdobyczny He 177A-5 testowany przez Brytyjczyków w czasie wojny

Wiele typów samolotów, na których latał Eric Brown, służy gdzieś na świecie po dziś dzień. Należą do nich między innymi F-4 Phantom II, F-5 Freedom Fighter / Tiger II, C-130 Hercules, Sikorsky S-61 (Sea King) czy Harrier (Brown pilotował jego pierwowzór, Hawkera P.1127). Typowano go również na pilota Milesa M.52, którym Brytyjczycy chcieli przebić barierę dźwięku jeszcze przed Amerykanami; projekt anulowano jednak, zanim M.52 zdążył choć raz wznieść się w powietrze.

W późniejszych latach został autorem cenionych cyklów książek i artykułów, w których opisywał swoje doświadczenia z poszczególnymi typami samolotów. Po dziś dzień stanowią one kanon wiedzy na ich temat. W swojej autobiografii „Wings on my Sleeve” podał następującą listę dwudziestu swoich ulubionych maszyn pod względem przyjemności płynącej z latania nimi:

Avro Lancaster
Boeing B-29 Superfortress
Bücker Bü 133 Jungmeister
de Havilland Hornet
Douglas Boston
Fieseler Fi 156 Storch
Focke-Wulf Fw 190D-9
Gloster Gladiator
Grumman Bearcat
Hawker Hunter
Junkers Ju 88
Lockheed Constellation
Macchi MC.205
McDonnell F-4 Phantom II
Martin-Baker MB 5
Messerschmitt Me 262
North American F-86E Sabre
Nakajima Ki-84
Supermarine Spitfire Mk. XII
Vickers Viscount

(scotsman.com)