Siedem lat po zarzuceniu programu pozyskania przyszłego bojowego wozu piechoty MIV (mechanized infantry vehicle) w układzie 8×8 przez brytyjskie ministerstwo obrony program znów może powrócić do łask. O planach ponownego postępowania poinformował szef brytyjskiego sztabu generalnego, generał Nick Carter, który oświadczył, że niebawem rozpisany zostanie nowy przetarg.

Będzie to jeden z szeregu programów, które zostaną rozpoczęte w nieodległej przyszłości przez brytyjskie siły zbrojne. Dwa najbliższe z nich to przedłużenie resursu czołgów podstawowych Challenger 2 i wielozadaniowych pojazdów, które zastąpią Bandvagn 206 używane przez Royal Marines.

Brytyjczycy już wcześniej próbowali zakupić pojazdy w ramach programu The Future Rapid Effect System (FRES). Zgodnie z jego założeniami na wyposażenie brytyjskich sił zbrojnych miało trafić cztery tysiące pojazdów opancerzonych. W 2008 roku wyłoniono zwycięzcę, którym był Mowag Piranha, oferowany przez amerykański koncern General Dynamics. Summa summarum brytyjski resort obrony anulował kontrakt w związku z brakiem porozumienia w sprawie szczegółów umowy.

Prawdopodobnymi rywalami w przyszłym postępowaniu przetargowym będą General Dynamics, Iveco, Nexter, Patria i ST Kinetics. Przedstawiciele brytyjskich sił zbrojnych byli już w Stanach Zjednoczonych w celu zapoznania się ze Strykerami, propozycję General Dynamics. ST Kinetics proponuje zaś bojowy wóz piechoty Terrex 2. Singapurska firma dostarczyła brytyjskim siłom zbrojnym pojazdy terenowe Warthog. Być może swoje usługi jako lokalnego partnera dla zagranicznego oferenta zaoferuje BAE Systems. Brytyjski minister Philip Dunne oświadczył, że więcej szczegółów będzie znanych dopiero pod koniec listopada. Jednak już teraz wiadomo, że Londyn ma już wyasygnowane pieniądze na ten cel. Szacuje się, że do służby liniowej trafiłyby w latach 2021-2022 i stanowiłyby uzupełnienie dla bojowych wozów rozpoznawczych Ajax (Scout SV).

Do niedawno przewagę miał francuski Nexter, oferując bojowy wóz piechoty VBCI (Véhicule Blindé de Combat d’Infanterie). Francuzi dostarczyli Brytyjczykom pojazdy tego typu w celach testowych w październiku 2014 roku. Ogółem 130 brytyjskich żołnierzy zostało przeszkolonych. Francuski koncern miał nadzieję na podpisanie umowy w wyniku negocjacji międzyrządowych. Z kolei niemiecki Kraussmaffei Wegmann nie weźmie udziału w przyszłym przetargu z uwagi na połączenie z Nexterem.

(defensenews.com; Daniel Steger (Lausanne, Switzerland), na licencji Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 Generic, via Wikimedia Commons)