Popyt na usługi PMC w środowisku morskim jest zrozumiałe z uwagi na działania somalijskich piratów w ‘rogu Afryki’. Ochrona statków handlowych jest uznawana za misje wysokiego ryzyka, toteż wprowadzenie odpowiednich standardów ma zapewnić większe bezpieczeństwo a tym samym obniżenie ryzyka dla przedsiębiorstw wojskowych, kontraktowców, marynarzy i armatorów, ale również i firm ubezpieczających ładunek.

Powyższa inicjatywa podsumowuje obrady konferencji zorganizowanej w Londynie przez Security in Complex Environments Grup (SCEG), która stanowi platformę grupującą prywatnych przedsiębiorców działających na lądzie i na morzu. Jest to zinstytucjonalizowana forma lobbingu działająca w ramach grupy ADS – Aerospace, Defence, Security – jednego z największych PMC w Wielkiej Brytanii.

Pierwszy szkic zostanie wkrótce przedstawiony radzie ministrów po wcześniejszych konsultacjach wszystkich zainteresowanych. Według SCEG rząd miałby wyznaczać niezależne instytucje od kontrolowania, audytów i nadawania stosownych certyfikatów. W przyszłości standardy miałyby być rozszerzone również na PMC działające w Iraku i Afganistanie.

Źródło: defense-update.com