Z powodu ograniczeń budżetowych Malezja musi wstrzymać się z zakupem zaawansowanych wielozadaniowych samolotów bojowych. Zamiast nich jednym z priorytetów modernizacji malezyjskiego lotnictwa wojskowego został zakup lekkich myśliwców z możliwością wykorzystania ich do roli samolotów szkolenia zaawansowanego. Targi LIMA 2019 były dla producentów z całego świata dobrą okazją do przedstawienia swoich ofert.

Szwedzki Saab zgłosił kandydaturę Gripena C/D w wariancie MS20, który oferuje między innymi możliwość uzbrojenia samolotu w pociski powietrze–powietrze Meteor i inne rodzaje uzbrojenia kierowanego, niedostępne we wcześniejszych wariantach. W przypadku wyboru tego samolotu zakup może być ułatwiony dzięki gwarancjom kredytowym udzielonym przez szwedzki urząd zajmujący się wspieraniem eksportu.

Rosyjskie przedsiębiorstwo Rostiech oferuje Jaka-130 i ma nadzieję, że wcześniejsze sukcesy eksportowe tego modelu w tym rejonie świata zwiększą jego szanse na sukces. Jak-130 został sprzedany między innymi do Bangladeszu i Laosu. Rosjanie proponują dostawę osiemnastu samolotów z opcją na trzydzieści sześć kolejnych. Rosjanie kuszą również ofertą przemysłową. Ponieważ ustanawianie osobnych ośrodków serwisowo-remontowych byłoby nieefektywne wobec niewielkiej liczby samolotów używanych w poszczególnych państwach, Rosjanie rozważają utworzenie jednego regionalnego centrum serwisowego Jaków-130 – możliwe, że w powstałoby ono w Malezji.

Leonardo wysuwa kandydaturę M-346FA, który został po raz pierwszy zaprezentowany w Farnborough w 2018 roku. Przedstawiciel koncernu powiedział, że tam, gdzie były organizowane w pełni równe i otwarte dla wszystkich przetargi, wygrywał M-346, zdobywając uznanie najbardziej wymagających klientów, jak Izrael, Singapur czy Polska. M-346FA jest uzbrojonym i wyposażonym w radar wariantem Mastera, który powstał jako samolot szkolny.

Na zapytanie ofertowe odpowiedziała także spółka Korea Aerospace Industries oferująca FA-50 i – podobnie jak Rosjanie – ma nadzieję, że wcześniejsze dostawy tych samolotów do państw regionu stawiają FA-50 w gronie faworytów. Swoje oferty przedstawiły także Chengdu/PAI oferujący JF-17 i indyjski HAL promujący Tejasa.

BAE Systems nie złożyło oferty bezpośrednio w przetargu na nowy lekki myśliwiec, ale od pewnego czasu prowadzi z malezyjskim rządem rozmowy na temat modernizacji Hawków 108/208. W 2017 roku brytyjski koncern podpisał z rządem list intencyjny w sprawie doposażenia Hawków w urządzenie ostrzegające przed opromieniowaniem radarem Leonardo Seer, system walki elektronicznej Thales Vicon 78 XF i cyfrową kamerę Zodiac, ale póki co ostateczny kontrakt w tej sprawie nie został podpisany.

Zobacz też: Rosyjskie myśliwce w Azji – przegląd

(ainonline.com)

Maciej Hypś, Konflikty.pl