Po kilku tygodniach od oficjalnego ujawnienia swojego prototypu bezpilotowej latającej cysterny dla US Navy Boeing zdecydował się na więcej. W opublikowanym 8 marca materiale na wyłączność dla portalu Aviation Week szef programu MQ-25 podaje nowe szczegóły na temat rozwoju tej ciekawej konstrukcji. Na kolejnych zdjęciach Stingray robi też nieco smuklejsze niż poprzednio wrażenie.

Jak ujawnia Don „BD” Gaddis z osławionego Phantom Works, działu Boeinga zajmującego się najbardziej tajnymi projektami dla Pentagonu, prototyp bezzałogowca, oznaczony T-1, ukończono już w listopadzie 2014 roku. Przez ponad trzy lata udało się jednak utrzymać go w tajemnicy. Teraz, zdaniem Gaddisa, projekt daje producentowi duże szanse na zwycięstwo w konkursie CBARS.

Za pozwoleniem władz portu lotniczego St. Louis Lambert Boeing wymalował na fragmencie jego płyty postojowej sylwetkę pokładu startowego lotniskowca typu Nimitz. MQ-25A przemieszcza się po niej w dzień i w nocy, ruszając, zatrzymując się i zajmując pozycję do startu z wyimaginowanej katapulty. Jak na razie nie startuje, nie ląduje i nie lata. Ponoć jest za to w stanie wjechać w najciaśniejsze miejsce parkingowe na okręcie – tak zwany palec, tuż za podnośnikiem numer cztery.

Dziennikarze Aviation Week mogli to ocenić sami, oglądając film opatrzony klauzulą o zakazie udostępniania go konkurencji. Musieli się ponadto zobowiązać, że nie pisną ani słowa na temat tego, w jaki sposób dron kierowany ma być po pokładzie okrętu. Podobno jednak nie będą do tego używane gesty rąk obsługi naziemnej ani ruchy świecących wskaźników, takie jak w przypadku maszyn załogowych.

Przy okazji Boeing zaprzeczył dwóm pogłoskom, które pojawiły się po premierze jego bezzałogowca. Mały chwyt powietrza blisko nosa maszyny doprowadza powietrze nie do silnika, lecz do instalacji klimatyzacyjnej przedziału awioniki. Natomiast umieszczona pod dziobem kamera służy wyłącznie do nadzorowania fazy testów, a w seryjnych Stingrayach miałaby być zastąpiona głowicą elektrooptyczną.

Zobacz też: Bezpilotowa wersja Vikinga jako MQ-25A Stingray?

(aviationweek.com)

Boeing