Północnochiński Instytut Badań nad Pojazdami ujawnił prototyp najszybszej amfibii świata. Na spokojnych akwenach pojazd jest w stanie osiągać prędkość niemal 27 węzłów.

Tak oszałamiające jak na amfibię osiągi udało się uzyskać dzięki odpowiedniej konstrukcji kadłuba. Oprócz „łodziowego” kształtu, przypominającego rosyjskie BRDM-1 i -2, chińscy inżynierowie zdecydowali się na odpowiednie przekonstruowanie podwozia z hydropneumatycznym zawieszeniem oraz układu hamulcowego.

Według niepotwierdzonych informacji, w celu redukcji oporu koła podwozia głównego mogą odchylać się w wodzie o 70 stopni. Z powodu utajnienia zastosowanych rozwiązań upublicznionymi fotografiami zajęła się wojskowa cenzura. Nie bez znaczenia jest także zastąpienie śrub napędowych pędnikami strugowodnymi. Amfibia powstała w układzie 4 × 4 i ma masę 5,5 tony.

Pojazd bardziej niż prototypem wydaje się demonstratorem technologii. Sami konstruktorzy przyznają, że instalacja uzbrojenia, opancerzenia oraz zabranie na pokład desantu mogą zredukować prędkość amfibii do około 16 węzłów. Jednak i tak będzie to cały czas więcej niż osiągają analogiczne pojazdy stosowane przez inne armie. Amfibia posłuży do opracowania transportera opancerzonego dla intensywnie rozbudowywanej chińskiej piechoty morskiej.

Chiński pojazd może niedługo cieszyć się palmą pierwszeństwa. Dwa lata temu koncern Mitsubishi poinformował o testach prototypu amfibii dla Japońskich Sił Samoobron. Pojazd, którym interesuje się także USMC, ma w konfiguracji bojowej osiągać prędkość 20-25 węzłów i charakteryzować się wysoką manewrowością.

(china-defense.blogspot.com,popsci.com)

China Defense Blog