Amerykański Korpus Piechoty Morskiej chce do sierpnia 2020 roku kupić dwa samoloty Boeing C-40 do przewozu ważnych osobistości. Zastąpią one wysłużone C-9B, bazujące na samolotach liniowych DC-9.

C-40A Clipper jest zmilitaryzowaną wersją samolotu pasażerskiego Boeing 737-700. Na razie piechota morska prowadzi rozpoznanie rynku, które ma dać odpowiedź, skąd kupić nowe samoloty. Jest to cokolwiek dziwne, ponieważ wiadomo, że na końcu okaże się, że najlepiej jest kupić je od producenta – Boeinga. Teoretycznie jednak dopuszcza się możliwość kupna samolotów używanych.

Pokład samolotu musi być przystosowany do zmiany konfiguracji. Musi być możliwość przewozu zarówno wyłącznie pasażerów, jak i wyłącznie ładunków spaletyzowanych. C-40A spełnia te kryteria. W konfiguracji całkowicie pasażerskiej może zabrać 121 pasażerów, a w konfiguracji transportowej zmieści osiem palet. Możliwa jest też konfiguracja mieszana trzech palet i siedemdziesięciu pasażerów.

C-40A zaczęły wchodzić do służby w amerykańskiej marynarce wojennej w 2001 roku. W tej chwili US Navy posiada piętnaście tych samolotów, a dwa kolejne są zamówione. Amerykańskie siły powietrze używają czterech C-40B i siedmiu C-40C, które bazują na biznesowej wersji Boeinga 737-700.

Zobacz też: 600 milionów dolarów na wstępne prace nad Air Force One

(flightglobal.com)

David Pryde, GNU Free Documentation License, Version 1.2