Tureckie przedsiębiorstwo Savunma Teknolojileri Mühendislik (STM) wygrało przetarg na modernizację okrętów podwodnych typu Agosta 90B (w Pakistanie klasyfikowane jako typ Chalid). Umowę podpisano 22 czerwca w Rawalpindi pomiędzy ministrem do spraw produkcji obronnej i szefostwem STM. Podpisy złożono w asyście personelu dyplomatycznego pakistańskiej ambasady w Ankarze i przedstawicieli tureckiego podsekretariatu do spraw przemysłu obronnego (SSM).

Postępowanie przetargowe było prowadzone przez Ministerstwo Produkcji Obronnej Pakistanu, zaś głównym rywalem Turków było francuskie przedsiębiorstwo stoczniowe DCNS, budowniczego okrętów tego typu. Zakończyło się 16 kwietnia wybraniem oferty tureckiej jako bezkonkurencyjnej pod względem technologicznym i cenowym.

W historii tureckiego przemysłu stoczniowego jest to pierwszy tak duży zagraniczny kontrakt w dziedzinie modernizacji okrętów podwodnych, który wymagał będzie zastosowania zaawansowanej technologii. Wszelkie prace będą wykonywane w lokalnej stoczni w Pakistanie. Pierwszy okręt podwodny zostanie dostarczony w ciągu 45 miesięcy od sygnowania dokumentu. Pozostałe zostaną unowocześnione w rocznych odstępach.

Okręty podwodne Agosta 90B stanowią modernizację okrętów typu Agosta, pierwotnie budowanych dla marynarki wojennej Francji. Okręty klasyfikowane w Pakistanie jako typ Chalid charakteryzują się niższą sygnaturą akustyczną (układ tłumienia szumów), zwiększoną głębokością zanurzenia dzięki zastosowaniu bardzo ciągliwej stali do budowy kadłuba. Ponadto dzięki większej automatyzacji systemów zmniejszono liczebność załogi z 54 do 36 marynarzy i oficerów.

Pakistańskie okręty zostały również wyposażone w zintegrowany układ kontroli ognia SUBTICS z masztem optronicznym i bezwładnościowy układ nawigacyjny. Uzbrojone zostały w torpedy i pociski przeciwokrętowe SM39 Exocet, które mogą być odpalane z okręty pozostającego w zanurzeniu.

Obecnie pakistańska marynarka dysponuje trzema okrętami tego typu: Chalid (S137), Saad (S138) Hamza (S139). Pierwszy zbudowany we Francji w 1999 roku, zaś pozostałe dwa w Pakistanie, odpowiednio w 2002 i 2006 roku. Ostatni z okrętów został wyposażony w napęd niezależny od powietrza atmosferycznego. Dzięki tej innowacji okręt może pozostawać w ciągłym zanurzeniu do 18 dni.

(janes.com; na zdjęciu okręt podwodny Ouessant (S623) typu Agosta, fot. Yannick Le Bris, na licencji Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported)