Brytyjskie ministerstwo obrony wybrało spółkę Thales UK jako dostawcę radarów i sytemu misji dla śmigłowców wczesnego ostrzegania lotnictwa brytyjskiej marynarki wojennej Crowsnest. W pokonanym polu pozostał Lockheed Martin UK. Obie spółki będą ze sobą współpracować. Brytyjski resort obrony nie podał jednak szczegółów dotyczących wyboru spółki wiodącej w realizacji tego programu. Dalsze decyzje, już o charakterze inwestycyjnym, zostaną podjęte w 2016 roku. Koncern Lockheed Martin oferował system misji Vigilance połączony z radarem EL/M-2052 z anteną ze skanowaniem fazowym, zaś Thales UK zaproponował wersję systemu Cerberus i zmodernizowany radar Searchwater 2000, obecnie wykorzystywany na śmigłowcach Sea King Mk7.

Program Crowsnest zakłada zastąpienie obecnie wykorzystywanych na brytyjskich okrętach śmigłowców wczesnego ostrzegania typu Sea King Mk7 śmigłowcami AgustaWestland AW101 Merlin HM2. Według obecnych planów mają wejść do służby w 2019 roku. Zgodnie z oświadczeniem Thalesa system misji dla śmigłowców wczesnego ostrzegania będzie gotowy w 2018 roku i pozwoli szybko zapełnić lukę po śmigłowcach typu Sea King Mk7. Szczególne znaczenie będzie to mieć w przypadku lotniskowca HMS Queen Elizabeth. Według obecnych planów brytyjska marynarka zamierza zamówić dziesięć zestawów Crowsnest, które mogłyby zostać szybko zainstalowane na śmigłowcach AW101 Merlin HM2.

(janes.com; fot. PHAN Joseph Strevel, USN, via Wikimedia Commons)