W trakcie oczekiwania US Navy na dostawy zamówionych CMV-22B coraz częstszymi gośćmi na lotniskowcach typu Nimitz są MV-22B. Tym razem na pokładzie najnowszej jednostki tego typu, George’a H.W. Busha (CVN 77), pojawiły się Ospreye pilotowane przez lotników eskadry doświadczalnej HX-21 „Blackjack” z bazy NAS Patuxent River w stanie Maryland.

Jednym z najważniejszych elementów przeprowadzonych właśnie prób Ospreyów na Bushu są starty z rozbiegiem i lądowania z dobiegiem. Maszyny wykonywały obie te ewolucje przy masie przekraczającej 25 850 kilogramów, o ponad trzy i pół tony wyższej niż dopuszczalna masa do lądowania turbośmigłowych transportowców C-2A Greyhound, których miejsce mają zająć właśnie Ospreye.

Należący do HX-21 młodzi piloci doświadczalni dość entuzjastycznie wypowiadają się o eksperymencie, którego wyniki w niedalekiej przyszłości wpłyną na sposób użycia Ospreyów z lotniskowców:

– Latanie zacząłem na zaopatrujących lotniskowce Greyhoundach i kocham ten samolot – mówi komandor podporucznik Steven Tschanz. – Pomimo to nic nie trwa wiecznie, a marynarka wyszła z pomysłem, aby poprowadzić nas w przyszłość z CMV-22 – dodaje trzeźwo. – Myślę, że parę następnych lat będzie dynamiczne i ekscytujące, nie tylko dla pilotów, ale też dla US Navy.

– Ten rejs jest historyczny dla marynarki – twierdzi kapitan Gavin Kurey, który jako pierwszy pilot US Navy wylądował MV-22B na lotniskowcu. – Nigdy nie sądziłem, że stanę się częścią czegoś takiego jako pilot transportowy. Początkowo [wśród załóg] istnieje duża niechęć do przesiadania się na nowe, odmienne maszyny, ale bycie w pierwszej fali tej zmiany to wspaniałe doświadczenie.

Zobacz też: US Navy planuje miejsca stacjonowania CMV-22B

(navy.mil; na fot. MV-22B US Marine Corps na lotniskowcu USS Carl Vinson w marcu 2018 roku)

US Navy / Mass Communication Specialist 3rd Class Matthew Granito