Kazachskie ministerstwo obrony poinformowało, że testy opancerzonego pojazdu bojowego Barys 8 w układzie 8 × 8 zmierzają do zakończenia. Po nich wóz będzie o krok od przyjęcia do służby liniowej. Pierwszy etap prób poligonowych rozpoczął się jeszcze na przełomie listopada i grudnia 2017 roku. Ich celem była kompleksowa ewaluacja systemów Barysa.

Testy akceptacyjne producenta miały bardzo szeroki zakres. Według zapewnień szefostwa Kazakhstan Paramount Engineering zadbano o zbadanie każdego szczegółu. Próby dotyczyły mobilności pojazdu, jego poruszania się w zaśnieżonym terenie i zdolności do pokonywania zasp śnieżnych o głębokości siedemdziesięciu pięciu centymetrów. Ponadto sprawdzono poprawność działania podsystemów w warunkach, gdy temperatura powietrza spada do –45 stopni Celsjusza, zaś temperatura odczuwalna wynosi ponad –60 stopni.

– W takich warunkach każdy najdrobniejszy szczegół i podsystem powinien być dokładnie sprawdzony. Podczas prób przetestowano instalacje odszraniające i odmgławiające, ogrzewanie silnika przed rozruchem, akumulatory, ogrzewanie kabiny, elektrykę i elektronikę, układ kierowniczy i zawieszenie. Pojazd sprawował się wyjątkowo – powiedział Johan Delport, dyrektor zakładu KPE w Astanie.

Ważnym etapem testów było strzelanie ostrą amunicją. Barysa wyposażono w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Nefer ze zmodernizowanym działkiem Szipunow 2A42 kalibru 30 milimetrów i karabinem maszynowym kalibru 7,62 milimetra. Próby odbywały się zarówno podczas dnia, jak i w nocy. Załogi strzelały z pozycji statycznej, a także będąc w ruchu.

Do światowej premiery kołowego opancerzonego wozu bojowego Barys 8 × 8 doszło podczas targów uzbrojenia Kadex 2016 w czerwcu 2016 roku. Etap badawczo-rozwojowy rozpoczął się w 2015 roku.

Barys to pojazd o długości 7,88 metra, wysokości 2,67 metra i szerokości 2,8 metra. Waży 19 ton, z modułem uzbrojenia i pozostałym wyposażeniem, w tym żołnierzami z przedziału desantowego i ich rynsztunkiem, masa bojowa może wzrosnąć do 28 ton. Producent deklaruje, że osłona balistyczna kształtuje się na poziomie Level 3+ według normy STANAG 4569, zaś ochrona przed wybuchami min na poziomie 4a i 4b według normy STANAG 4569. Pojazd już wcześniej przeszedł próby odporności balistycznej i przeciwminowej kadłuba.

Układ napędowy to power-pack składający się z turbodoładowanego silnika wysokoprężnego Cummins o pojemności skokowej 9 litrów i mocy maksymalnej ponad 500 koni mechanicznych oraz sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów. Prędkość maksymalna pojazdu na drogach utwardzonych sięga ponad 100 kilometrów na godzinę. Na jednym baku paliwa wóz może przejechać 800 kilometrów.

Załoga wozu jest trzyosobowa, a dowódca i kierowca mają niezależne włazy. W przedziale desantowym zmieści się kolejnych ośmiu żołnierzy w pełnym rynsztunku bojowym. Mogą oni szybko wejść do pojazdu i go opuścić poprzez tylną rampę.

Na kazachskich targach uzbrojenia pojazd pokazano z zamontowaną wieżą AU-220M uzbrojoną w działo automatyczne kalibru 57 milimetrów i karabin maszynowy kalibru 7,62 milimetra. Producent zapewnia, że nie będzie żadnych problemów z integracją pojazdu z innymi wieżami załogowymi i bezzałogowymi.

Zobacz też: Kazachstan gotowy sprzedać Azerbejdżanowi Arłany

(janes.com, armyrecognition.com)

materiały prasowe Kazakhstan Paramount Engineering