Główny konstruktor Antonowa prof. Dmytro S. Kywa stwierdził, że 32-minutowy lot podczas Międzynarodowego Salonu Lotniczo-Kosmicznego „AviaSvit-XXI” odbywającego się na Ukrainie okazał się sukcesem. Próby Antonowa zostały przez niego nazwane „głównym wydarzeniem pokazów”.

Loty testowe zostały zawieszone na dwa lata, podczas których samolot przeszedł istotne prace modernizacyjne mające na celu usunięcie wielu usterek technicznych.

Historia wspólnego rosyjsko-ukraińskiego projektu sięga czasów Związku Radzieckiego i wczesnych lat osiemdziesiątych minionego wieku. Seryjna produkcja miała rozpocząć się w latach dziewięćdziesiątych. Jednak brak wystarczającego zaangażowania finansowego ze strony ukraińskiego rządu wpłynął na stopniowy spadek zainteresowania tym projektem również ze strony rosyjskiej. Do tego doszły katastrofy: w latach 90. ubiegłego wieku oraz w 2001 roku podczas startu na lotnisku w Omsku.

Rosja wycofała się z projektu w 2006 r., kiedy to Dowódca Sił Powietrznych Władimir Michajłow stwierdził, że zamiast zajmować się konstrukcją nowego modelu zadowolą się zmodernizowaną wersją samolotu Ił-76. Z czasem powrócono do prac nad budową nowej konstrukcji samolotu transportowego. Szczególny impuls dała nowa umowa międzyrządowa podpisana przez przedstawicieli Rosji i Ukrainy w 2009 roku. Obecnie Rosja planuje zakupić około sześćdziesiąt maszyn tego typu.

(defencetalk.com)