Senegalska żandarmeria wojskowa przyznała kontrakt tureckiemu prywatnemu przedsiębiorstwu przemysłu obronnego Nurol Makina, na którego mocy do afrykańskiego państwa trafią dwa rodzaje pojazdów opancerzonych z napędem na cztery koła: Ejder Yalçın i Ejder Toma. Nurol Makina dostarczy pierwszą partię w marcu 2018 roku, drugą zaś w kwietniu lub maju.

Liczba pojazdów będących przedmiotem umowy pozostaje tajemnicą, choć ze względu na potrzeby i możliwości finansowe Dakaru zapewne nie jest ona zbyt duża. Nie ujawniono również kwoty, którą Senegalczycy zdecydowali się zapłacić. W obiektach przedsiębiorstwa Nurol Makina trwa obecnie szkolenie z zakresu obsługi pojazdów. Na żądanie użytkownika samochody Ejder Yalçın są wyposażone w otwarte stanowiska strzeleckie.

Ejder Yalçın (inna nazwa to Dragon) jest taktycznym pojazdem bojowym w układzie 4 × 4. Badania i rozwój wozu rozpoczęto w ostatnim kwartale 2012 roku, prezentacja przedprototypu odbyła się podczas salonu przemysłu obronnego IDEF w Stambule w 2013 roku. Produkcja seryjna rozpoczęła się w maju 2014 roku.

Pojazd może pomieścić jedenastu żołnierzy. Napędzany jest silnikiem o mocy 375 koni mechanicznych i rozpędza się do 120 kilometrów na godzinę. Producent zapewnia, że samochód może poruszać się w każdym terenie i charakteryzuje się ochroną balistyczną zbliżoną do najlepszych pojazdów w tej klasie.

Ejder Yalçın ma wiele wersji specjalistycznych: ambulans, stanowisko dowodzenia, transporter piechoty, wóz rozpoznawczy, wóz wsparcia ogniowego, moździerz, pojazd inżynieryjny czy pojazd rozpoznania skażeń biologicznych, chemicznych i nuklearnych. Może być wyposażony w zdalnie sterowane i obsługiwane ręcznie stanowiska strzeleckie. Uzbrojeniem wozu są karabiny maszynowe kalibru 7,62 i 12,7 milimetra, działko przeciwlotnicze kalibru 25 milimetrów lub granatnik automatyczny kalibru 40 milimetrów.

Innym pojazdem opancerzonym zakupionym przez Senegal jest wóz policyjny Ejder Toma, opracowany w celu utrzymania porządku publicznego i bezpieczeństwa na obszarach wiejskich i miejskich, a także w regionach przygranicznych. Pojazdy te używane są w Azerbejdżanie, Gruzji, Libii i Zimbabwe, a także w rodzimej Turcji.

Masa własna pojazdu zawiera się w granicach od dziesięciu do dwudziestu sześciu ton i zależy pojemności zamontowanego zbiornika z wodą: od pięciu do dziesięciu tysięcy litrów. Ponadto na samochodzie można montować zamiennie trzy rodzaje zbiorników: z gazem łzawiącym, z substancją barwiącą lub pianą. Armatka wodna przystosowana jest do pracy w trzech trybach: krótkiego, długiego i ciągłego strumienia. Z przodu pojazdu znajduje się lemiesz.

Zobacz też: Grecy i Ormianie w USA chcą zablokować F-35 dla Turcji

(armyrecognition.com)

Nurol Makina