Do połowy roku Saab wybierze w Stanach Zjednoczonych lokalizację, gdzie umieści produkcję części do samolotu Boeing/Saab T-X. Głównym zadaniem Saaba będzie wytwarzanie tylnej części kadłuba. Saab otrzymał już pierwszy kontrakt o wartości 117 milionów dolarów na prace związane z dalszym rozwojem samolotu i przygotowaniami do produkcji seryjnej.

Ponadto poinformowano, że chociaż Boeing i Saab ciągle jeszcze dyskutują na temat wspólnej strategii sprzedaży samolotu na rynkach światowych, przedstawiciele Saaba wizytowali już kilkanaście państw, rozmawiając o T-X. Podobno maszyna cieszy się na świecie bardzo dużym zainteresowaniem ze strony potencjalnych klientów.

Jednym z pierwszych klientów może być Szwecja, która niedługo będzie musiała wycofać SK60. Kraj ten już deklarował, że w razie zwycięstwa w Stanach Zjednoczonych poważnie zainteresuje się samolotem Boeinga i Saaba.

We wrześniu 2018 roku amerykańskie siły powietrzne ogłosiły zamiar zakupu 351 samolotów za kwotę 9,2 miliarda dolarów. Przedstawiciele obu producentów szacują, że łączna produkcja Boeinga T-X może sięgnąć 2600 sztuk. W tej liczbie zawierają się dodatkowe maszyny dla amerykańskiego Departamentu Obrony i dla klientów z innych państw.

Zobacz też: Dowódca US Air Force ocenia Boeinga T-X

(flightglobal.com)

Boeing