Według doniesień indyjskich mediów Rosjanie zamierzają zaproponować władzom w Nowym Delhi wspólną produkcję śmigłowca Ka-60 Kasatka. W siłach zbrojnych Indii Kasatki miałyby zająć miejsce Mi-8. Tamtejsze wojska lotnicze mają na stanie około 400 tych przestarzałych śmigłowców.

Propozycja zakłada produkcję Ka-60 przez Hindustan Aeronautics Limited na tych samych zasadach, które sankcjonują produkcję Ka-226T. Na zlecenia może więc liczyć szereg mniejszych przedsiębiorstw, HAL będzie zaś miał możliwość sprzedawania Kasatek klientom zagranicznym. Dla Indii szczególnie istotne jest to, że w zmodernizowanej wersji Ka-62 napęd śmigłowca stanowią silniki turbowałowe Turbomeca Ardiden 3G, należące do tej samej rodziny co jednostki napędowe Dhruva i LCH.

Ka-60 Kasatka (Orka) to śmigłowiec wielozadaniowy o konstrukcji metalowo-kompozytowej, przeznaczony na rynek zarówno wojskowy, jak i cywilny. Pierwszy lot wykonał 24 grudnia 1998 roku. Ma nietypowy dla śmigłowców Kamowa układ: jednowirnikowy ze śmigłem sterującym (a ściślej: z fenestronem). Układ ten nie do końca poprawnie zwany jest układem Sikorskiego – w istocie jest to układ Jurjewa – lub układem konwencjonalnym.

Maszynę zaprojektowano tak, aby była odporna na uszkodzenia odniesione w boju – łopaty wirnika głównego mogą wytrzymać trafienie z działka kalibru 23 milimetry. Zastosowano także oryginalny system chowania pedałów orczyka i dźwigni w ostatniej chwili przed lądowaniem awaryjnym, tak aby zminimalizować ryzyko poważnych obrażeń pilotów.

(idrw.org)

Allocer, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported