Turecka firma FNSS Savunma Sistemleri (zobacz też: Nowe rozdanie w sprawie Altaya) poinformowała o dostarczeniu Omanowi opancerzonych wozów bojowych Pars (nazwa w języku tureckim oznacza anatolijskiego lamparta) w układzie 8 × 8. Omańskie ministerstwo obrony odebrało transzę bliżej niesprecyzowanej liczby pojazdów. Obecnie nie podano do wiadomości publicznej szczegółów dostawy. Wiadomo tyle, że państwo ze stolicą Maskacie otrzyma 172 pojazdy tego typu w kamuflażu przygotowanym na specjalne życzenie.

Nie ma informacji na temat harmonogramu dostaw i szczegółowych parametrów technicznych pojazdów przekazanych odpłatnie Omanowi.

O kontrakcie FNSS zawartym z klientem niewymienionym z nazwy informowaliśmy już w lutym ubiegłego roku. Wówczas jednak zarówno tożsamość klienta, liczba zamówionych pojazdów, całkowita wartość kontraktu i inne dane szczegółowe pozostały poufne. Podejrzewano, że odbiorcą może być Azerbejdżan, który interesował się tymi pojazdami już od 2014 roku. Wówczas przedstawiciele tureckiej firmy złożyli wizytę w Baku i zaprezentowali Parsy tamtejszym wyższym oficerom sił zbrojnych. Zainteresowanie pojazdami wyraził nawet Safar Abijew, ówczesny minister obrony Azerbejdżanu.

Pierwszym zagranicznym użytkownikiem Parsów została Malezja. Kontrakt o wartości 600 milionów dolarów podpisano w lutym 2011 roku podczas wizyty w Baku malezyjskiego premiera Najiba Razaka. Montażem 257 pojazdów w dwunastu wariantach zajęła się malezyjska firma Deftech. Prace wykonywano lokalnie.

Pojazd waży 30 ton, na pokład zabiera trzyosobową załogę i dziewięciu żołnierzy desantu. Porusza się z maksymalną prędkością 100 kilometrów na godzinę po drogach utwardzonych i ma zasięg 800 kilometrów. W wersji bojowego wozu piechoty wyposażony jest w obsługiwaną przez jednego człowieka wieżę Saber, uzbrojoną w stabilizowaną armatę automatyczną ATK Bushmaster kalibru 25 milimetrów i karabin maszynowy kalibru 7.62 milimetra.

Zobacz też: Pierwsze Typhoony dla Omanu

(quwa.org)

materiały prasowe FNSS