Państwowe przedsiębiorstwo Antonow zamierza wznowić produkcję ciężkich samolotów transportowych An-124 jeszcze w 2019 roku. An-124 to największy produkowany seryjnie wojskowy samolot transportowy na świecie. Plany ponownego uruchomienia produkcji przedstawiano już kilka lat temu, ale miała to być koprodukcja ukraińsko-rosyjska. Z oczywistych względów stała się niemożliwa do realizacji po rosyjskiej napaści na Ukrainę.

Produkcja samolotu ma się odbywać bez jakichkolwiek części rosyjskich, za to przy wykorzystaniu elementów produkcji zachodniej. W ubiegłym roku Antonow podpisał już nawet porozumienie ramowe z zależną od Boeinga spółką Aviall Services, która będzie dostarczała wiele elementów do produkcji seryjnej wszystkich samolotów Antonowa, a także będzie oferowała klientom na całym świecie obsługę posprzedażową i serwisową.

– Współpracujemy przy tym projekcie z wieloma zagranicznymi producentami lotniczymi – mówił wiceprezes Ukroboronpromu Serhij Omelczenko. – Znajdujemy się na ostatnim etapie kompletacji wyposażenia elektronicznego. Mamy nadzieję, że to zadanie zostanie zakończone przez Antonowa i jego zespół konstrukcyjny do końca roku, żebyśmy niedługo mogli rozpocząć montaż pierwszego samolotu.

Ukraiński SALIS

W związku z wycofaniem się Rosji z programu SALIS całość zobowiązań wzięła na siebie strona ukraińska. Niedawno podpisano z liniami lotniczymi Antonowa umowę, która będzie obowiązywała do końca 2021 roku. Na jej mocy dwa Any-124 będą do stałej dyspozycji państw NATO i Unii Europejskiej zaangażowanych w ten program. Ponadto w czasie niedawnej wizyty ukraińskiego wicepremiera Stepana Kubiwa w Kanadzie omawiano możliwość wykorzystania średnich samolotów Antonowa na tamtejszym rynku.

Zobacz też: Postępy programu samolotu transportowego An-188

(112.international, cfts.org.ua)

Sergey Kustov, Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported