Strona internetowa Navy Times sygnalizuje najważniejsze dla lotnictwa marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych wydarzenia, których należy się spodziewać w nadchodzących miesiącach. US Navy nie tylko liczy na to, że w końcu wejdzie do służby opóźniony lotniskowiec USS Gerald R. Ford (CVN 78). Nowy rok ma być także kolejnym etapem rewolucji sprzętowych.

Historyczne znaczenie będzie miała reaktywacja eskadry VFA-125 „Rough Raiders”, rozwiązanej w roku 2010. Trzydzieści sześć lat temu rozpoczęła ona wdrażanie do US Navy i US Marine Corps samolotów F/A-18 Hornet. Teraz VFA-125, wraz z VFA-101, będzie odpowiedzialna za przeszkalanie personelu marynarki i piechoty morskiej dla eskadr myśliwców F-35C Lightning II.

W ramach zastępowania wysłużonych P-3C Orionów do sześciu eskadr już przezbrojonych w P-8A w 2017 dołączyć mają dwie kolejne, VP-4 i VP-47. Jednocześnie oznacza to ograniczenie obecności lotnictwa patrolowego na Hawajach. Za to po Europie, Japonii i Bliskim Wschodzie nastąpi pierwszy przydział Poseidonów w rejon Ameryki Środkowej.

Podwojeniu ma ulec liczba eskadr operacyjnych latających najnowszymi E-2D, wraz z przezbrojeniem na nie dwóch kolejnych jednostek, VAW-126 i VAW-124. Z dużym prawdopodobieństwem w tym roku można także się spodziewać pierwszej eskadry E-2D w Japonii i pierwszego rejsu Advanced Hawkeye’ów na lotniskowcu z Floty Pacyfiku.

Najważniejszą z modernizacji natomiast ma być wgranie w samolotach F/A-18E/F i EA-18G oprogramowania do półautomatycznego lądowania na lotniskowcach, zwanego MAGIC CARPET (Maritime Augmented Guidance with Integrated Controls for Carrier Approach and Recovery Precision Enabling Technologies). Jego odpowiednik jest już zintegrowany z systemami F-35C, przynosi podniesienie poziomu bezpieczeństwa, skrócenie czasu szkolenia, oszczędność paliwa i resursów płatowców, nie wymagając dodatkowych urządzeń na pokładzie okrętu.

Rok 2017 oznacza dla US Navy także dwie ważne rocznice. Pierwszą jest setna rocznica utworzenia bazy lotniczej North Island na południu Kalifornii, uznawanej za miejsce narodzin amerykańskiego lotnictwa morskiego. W czerwcu przypada zaś siedemdziesiąta piąta rocznica bitwy o Midway, która dzięki zniszczeniu trzonu japońskiego lotnictwa pokładowego w pierwszym na taką skalę starciu powietrzno-morskim stała się punktem zwrotnym drugiej wojny światowej na Pacyfiku.

(navytimes.com, gonavy.jp; na zdj. replika samolotu Curtiss A-1 Triad, pierwszego samolotu US Navy)

US Navy / Mass Communication Specialist 2nd Class Joseph Moon